Saturday, September 18, 2010

keNali Lah toKek...maHaL niE..fRom inDoneSia kaTanYa...








~rupa TOKEK...~

INFO: Cicak gekko-gecko

  • Di Indonesia dan Pulau Jawa ia dikenali sebagai "Tokek".
  • Tergolong dalam keluarga cicak Gekkonidae.
  • Haiwan ini tersebar luas bermula dari India timur, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Malaysia(kedah, perak, terengganu dan SABAH) dan pulau sekitarnya, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi, Lombok, Flores, Timor, Aru dan Kepulauan Filipina.
  • Dipercayai ada lebih 2,000 spesies cicak gecko-gecko di seluruh dunia yang belum lagi dijumpai.
  • Cicak berkenaan kerap ditemui di pokok dalam pekarangan rumah, terutama di kampung dan tepi hutan. adakalanya ada yang hidup di cela-cela batu dan gua.
  • Spesies terbesar dikenali Kawekaweau dengan panjang badannya 60cm. Spesis terkecil ialah Jaragua Sphaero dengan panjangnya 16mm.
  • Dipercayai apabila mencecah berat 350 gram ke atas, ia boleh mengeluarkan enzim yang mampu mengubati penyakit HIV/AIDS, sakit kulit dan asma.




  • ~yang dalam botol nie...dibuat arak...matilah..~


    ~ini yang telah dikeringkan~











    Cicak dikenali sebagai gekko-gecko itu dilaporkan menjadi buruan ramai berikutan harganya mencecah RM30,000 seekor dan haiwan itu dikatakan menerima permintaan tinggi di kalangan penggemar makanan eksotik berikutan khasiat kesihatannya yang tinggi.
    Setakat ini beberapa individu di Sabah, Kedah, Perak serta Terengganu mula menjadikan aktiviti mencari cicak yang lebih dikenali sebagai Pokke di kalangan penduduk tempatan secara serius, malah ramai yang mahu menjadikan ia satu perniagaan sama seperti ternakan haiwan lain seperti lintah dan burung walit.

    Bagaimanapun, setakat ini tiada pihak yang mengetahui sama ada ia digunakan dalam industri perubatan atau dijadikan sumber makanan oleh golongan tertentu yang mungkin percaya ia mempunyai khasiat menyembuhkan penyakit sama seperti sarang atau air liur burung walet.


    SekaDar unTuk naSihaT & peRingaTan sesama kiTa

    Berhat-hatilah bilamana menulis blog. Tulis dengan ilmu & iman.

    "Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu berdosa, dan janganlah kamu mengintip, mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Apakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani. " (Al Hujurat ayat 12)

    Friday, September 17, 2010

    beRceRiTa menGenAi kenAngaN tErinDah bha..duLu-duLu nie...



    setiap insan memang dikurniakan rasa sayang dan untuk menyayangi...begitu jugalah aku...




    dalam hidup ini, banyak insan yang aku sayang...(especially my MoThEr la...waJib).


    Sepanjang hidup aku bergelar insan nie, pernah sekali aku punya cinta. Lucu la pulak, semasa darjah 4 dahulu...nama aku dah lupa(sebab dah putus)...sejak itu, C.I.N.T.A dah pergi melainkan aku cintakan hidupku sebagai pencinta insan yang lain...




    Banyak kali aku dah cuba dan paksa namun tetap tak dapat...hanya ALLAH yang tahu perasaan ini...Aku ingat kisah aku sekolah kat S.k KALUMPANG semporNa sejak 1996-2000..darjah 1- darjah 5...selepas itu, aku berpindah ke S.K BubuL semporna pada tahun 2001...banyak lah kisah suka duka aku semasa berGelar pelajar sekolah rendah...huhhuuhhu





















    ~ni sekolah terChinTaku..SMKDPA...semporna sabah...~

    saya paling suka sekali semasa BerGelar pelaJar sekolah menEngah...aku belajar disana sejak tingkatan 1 sehinggalah tamat tingkatan 6 atas...bermula 2001-2008..suka duka aku sebagai pelajar yang ingin belajar mengenal dunia ini....first time aku disekolah tue, amat gembira jga la sebab jadi pelajar sekolah menangah...aku pernah jadi Pengawas sekolah...tugas yang amat perit taw...lepas tue jadi wakil sekolah..memang parah...takpa semua itu adalah pengajarn dan pembelajaran...




    lupakn kisah silam dulu(biarlah ia terus bermain di minda)...aku nak cerita kisah aku terakhir di sekolah jer...




    kisah tingkatan 6 Rendah dan 6 Atas...hahhaa..6A UKM...guru kelas...cikgu RAMAN...


    aku amek subjek p.am, b.m, geo, dan ekonomi..


    aku dapat result STPM tak la tinggi sangat 2pointer lebih jer..tapi syukur dapat masuk UNIVERSITI...di sintok kedah..UNIVERSITI UTARA MALAYSIA..


    Aku pernah jadi pelajar asrama sejak tingkatan 3 hingga last belajar tingkatan 6..memang banyak kisah suka duka taw..kami jer taw..yang baik juga yang buruk...


    memang kenangan paling meriah dan lucu dan segala-galanya lah kat asrama....yang pernah tinggal asrama jer faham..lain dengan masalah air, masalah makanan, masalah lewat ke sekolah, masalah ponteng dan semua masalah boleh wujud di asrama...syurga kami...


    tapi cerita yang paling meriah sekali adalah semasa ketakutan cerita HANTU..hahhaa


    tak boleh bla...hahahhaa




    tapi yang pasti..sepajang tinggal asrama...warden org paling di sayang..


    first warden...cikgu Kadir , second...cikgu Raman , still now..cikgu Adisa yang masih bertahan.


    sayang cikgu semua...betul kata orang..kenangan semasa di sekolah memang kenangan yang tak boleh dilupakan...




    aku sebagai KeTUA PaLAJAR..matilah...aku pegang selama 1tahun setengah dari 6Rendah ke 6Atas...mampos la...memang pengalaman paling sukar nak cakap...first nak baca ikrar..sambil tangan ketar...malu siot...pastu, nak kawal budak ponteng,bunak escape dan budak nakal...

    aku seperti pengetua dah...




    ~tapi yang pasti, kenangan aku dgn kengkawan sekolah memeng itu sahajalah kenangan aku paling terindah...walaupun korang nun jauh dengan hidup korang masing-mmasing..aku tetap sayang dan kawan korang selamanya..koranglah sumber tenaga dan kekuatanku untuk terus menerus teruskan kehidupan ku nie...korang ibarat kaki aku sebelah dak aku kaki yang sebelah pulak..bila dua-dua ada baru kita rasa sempurna, bila sebelah dah takde, maka cacatlah hidupku inie...sayang korang..terima kasih korang....koranglah..segala-galanya.....


    ~wajah-wajah manis dan ceria kawan2 ku kat sekolah menengah dulu..rindu dorang...~
    smkdpa 2001-2008~
    ~in my memories...ever and ever~
    Myspace Marquee Text - http://www.marqueetextlive.com

    jiu jitsu moves

    Thursday, September 2, 2010

    CeRiTa...iTu...iNi....


    hari nie maybe last kuliah...(memang pown)..untuk pelajar UUM la sebelum baliK beRaya...
    aku hanya kat sini memanti untuk mengira jer detik waktu sehingga cuti raya habis...
    apakan daya, hanya itu yang mampu aku lakukan sebab tak dapat balik kampung halamanku
    SEMPORNA,SABAH....
    sedih gak tak dapat balik kampung beraya sama familyku terchenta dan tersayunk.
    (p/s: harap korang yang balik tue berbahagialah k)
    seperti tahun lepas gak, beraya kat dalam bilik hostel @ uum jak(kachi hill)
    kesedihan melanda la...just dengar lagu0lagu raya dengan hp tersayangku(sony ericsson W705i) sebab laptop akaku masuk WAD tuk 1 bulan.....


    p/s kepada rakan-rakan....
    1) yang balik sabah tue, sila bawakan aku kuek raya dan makanan sabah ya..?
    2) untuk kawan dari sarawak, jangan lupa kuih lapis(aku maw yang coklat)
    3) yang dari semenanjung lak, ingatlah aku kat sini yang tak balik, so bwakan aku ole2 raya dari rumah ya...?

    itu jer kot buat masa nie....
    sebelum caw, terimalah sajak hasil nukilan ciplak internet....hahahahaaa
    tapi aku suka ni sajak, nest, makan dalam oooo


    SESEKALI,
    JADILAH KAWAN YANG MENDENGAR,
    DARI YANG HANYA BERCERITA,
    JADILAH KAWAN YANG MEMBANTU,
    DARI YANG HANYA MELIHAT,
    JADILAH KAWAN YANG RINGAN TULANG,
    DARI KAWAN YANG HANYA DUDUK DIAM,


    AMBILLAH MASA UNTUK MEMAHAMI,
    HATI DAN PERASAAN KAWAN,
    AMBILLAH MASA UNTUK BERBICARA,
    TENTANG SAYANG DAN DERITA,
    KERANA DIA JUGA SEORANG MANUSIA,


    DIA JUGA ADA RASA TAKUT,
    ADA RASA...BIMBANG,
    SEDIH DAN KETAWA,
    DIA JUGA ADA KELEMAHAN,
    DAN,
    DIA JUGA PERLUKAN KAWAN SEBAGAI KEKUATAN,
    PERLUKAN KITA UNTUK TERUS BERDIRI MENGHARUNGI SEGALA ONAK DAN DURI CABARAN,
    DAN TERUS BERSEMANGAT UNTUK HIDUP,


    JADILAH KITA KAWANNYA ITU,
    JADILAH KITA TEMAN HIDUPNYA,
    UNTUK DIA TERUS BERJUANG DAN BERJUANG,
    MELAWAN SEGALA CABARAN DAN DUGAAN,
    NAMUN,
    KITA SELALU MELIHAT DIA KETAWA,
    KITA SERING LIHAT DIA SENTIASA GEMBIRA,


    TETAPI,
    MUNGKIN SEBENARNYA DIA TIDAK SETABAH YANG KITA SANGKA,
    TIDAK SEKUAT SENYUMANNYA,
    TIDAK SEGAGAH KERIANGANNYA,
    DISEBALIK KETENANGAN ITU,
    MUNGKIN TERSIMPAN SERIBU KEKALUTAN DAN KERUNSINGAN,
    KITA TIDAK TAHU....


    TETAPI,
    JIKA KITA CUBA JADI SAHABAT SEPERTI DIA,
    MUNGKIN KITA AKAN TAHU....
    BETAPA HIDUPNYA ITU SANGAT KELAM DAN GELAP....