Posts

Showing posts from September, 2010

keNali Lah toKek...maHaL niE..fRom inDoneSia kaTanYa...

Image
~rupa TOKEK...~
INFO: Cicak gekko-geckoDi Indonesia dan Pulau Jawa ia dikenali sebagai "Tokek".Tergolong dalam keluarga cicak Gekkonidae.Haiwan ini tersebar luas bermula dari India timur, Nepal, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Malaysia(kedah, perak, terengganu dan SABAH) dan pulau sekitarnya, Sumatera, Jawa, Borneo, Sulawesi, Lombok, Flores, Timor, Aru dan Kepulauan Filipina.Dipercayai ada lebih 2,000 spesies cicak gecko-gecko di seluruh dunia yang belum lagi dijumpai.Cicak berkenaan kerap ditemui di pokok dalam pekarangan rumah, terutama di kampung dan tepi hutan. adakalanya ada yang hidup di cela-cela batu dan gua.Spesies terbesar dikenali Kawekaweau dengan panjang badannya 60cm. Spesis terkecil ialah Jaragua Sphaero dengan panjangnya 16mm.Dipercayai apabila mencecah berat 350 gram ke atas, ia boleh mengeluarkan enzim yang mampu mengubati penyakit HIV/AIDS, sakit kulit dan asma.



~yang dalam botol nie...dibuat arak...matilah..~

~ini yang telah dikeringkan~










Cicak dikenali sebagai…

SekaDar unTuk naSihaT & peRingaTan sesama kiTa

Berhat-hatilah bilamana menulis blog. Tulis dengan ilmu & iman.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu berdosa, dan janganlah kamu mengintip, mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Apakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani. " (Al Hujurat ayat 12)

beRceRiTa menGenAi kenAngaN tErinDah bha..duLu-duLu nie...

Image
setiap insan memang dikurniakan rasa sayang dan untuk menyayangi...begitu jugalah aku...



dalam hidup ini, banyak insan yang aku sayang...(especially my MoThEr la...waJib).

Sepanjang hidup aku bergelar insan nie, pernah sekali aku punya cinta. Lucu la pulak, semasa darjah 4 dahulu...nama aku dah lupa(sebab dah putus)...sejak itu, C.I.N.T.A dah pergi melainkan aku cintakan hidupku sebagai pencinta insan yang lain...



Banyak kali aku dah cuba dan paksa namun tetap tak dapat...hanya ALLAH yang tahu perasaan ini...Aku ingat kisah aku sekolah kat S.k KALUMPANG semporNa sejak 1996-2000..darjah 1- darjah 5...selepas itu, aku berpindah ke S.K BubuL semporna pada tahun 2001...banyak lah kisah suka duka aku semasa berGelar pelajar sekolah rendah...huhhuuhhu




















~ni sekolah terChinTaku..SMKDPA...semporna sabah...~
saya paling suka sekali semasa BerGelar pelaJar sekolah menEngah...aku belajar disana sejak tingkatan 1 sehinggalah tamat tingkatan 6 atas...bermula 2001-2008..suka duka aku sebagai pelajar yang …
Image

CeRiTa...iTu...iNi....

Image
hari nie maybe last kuliah...(memang pown)..untuk pelajar UUM la sebelum baliK beRaya...
aku hanya kat sini memanti untuk mengira jer detik waktu sehingga cuti raya habis...
apakan daya, hanya itu yang mampu aku lakukan sebab tak dapat balik kampung halamanku
SEMPORNA,SABAH....
sedih gak tak dapat balik kampung beraya sama familyku terchenta dan tersayunk.
(p/s: harap korang yang balik tue berbahagialah k)
seperti tahun lepas gak, beraya kat dalam bilik hostel @ uum jak(kachi hill)
kesedihan melanda la...just dengar lagu0lagu raya dengan hp tersayangku(sony ericsson W705i) sebab laptop akaku masuk WAD tuk 1 bulan.....


p/s kepada rakan-rakan....
1) yang balik sabah tue, sila bawakan aku kuek raya dan makanan sabah ya..?
2) untuk kawan dari sarawak, jangan lupa kuih lapis(aku maw yang coklat)
3) yang dari semenanjung lak, ingatlah aku kat sini yang tak balik, so bwakan aku ole2 raya dari rumah ya...?

itu jer kot buat masa nie....
sebelum caw, terimalah sajak hasil nukilan ciplak internet....hahahaha…