Sunday, December 26, 2010

c tUkanG jaHiT JaLanan...=)

~MenjahiT sebAgAi SumbeR reZeki~





~ditepi Jalan pun MasiH boLeh menCari Rezeki~








~hanYa sebUah ponDok dan Sebuah Mesin sahajA mereKa mampU berjuang Untuk mencaRi reZeki~


khas daripada semporNa, aku maw bawa korang menyelami serba sedikit cerita orang@ warga tepatan dalam mencari rezeki... firstly, yang saya bangga dengan tukang jahit ini sebab semuanya lelaki...(almaklumlah pompuan mana nak menjahit kat Tepi Jalanan....)

cerita yang ingin saya kongi sebenarnya mengenai perkhidmatan yang mereka tawarkan... bayaran yang dikenakan pun memang memuaskan hati korang... dengan rm3 sahaja anda boleh mendapatkan perkhidmatan dengan tukang jahit Jalanan ini...

yang istimewanya mengenai mereka ini ( c tukang jahit jalanan )... walaupun semurah harga yang diberi, kita masih boleh menawarkan harga tetapi bersesuaian dengan perkhidmatan yang kita nak la.

Kalau korang nak taw, sempOrna ni kekurangan pekerjaan yang mampu menampung bilangan penduduknya... so, ramai penduduk terutama golongan tua mencari pekerjaan sebagai penjahit jalan dan kerja-kerja tertentu seperti KEreta Sapu dan Penjaja....almaklumlah, sapa nak amek pekerja-pekerja yang lanjut usia. so, dengan kepakaran yang ada, golongan-golongan lanjut usia ni terpaksa menggunakan kepakaran mereka untuk mendapatkan sumber kewangan untuk kegunaan mereka...

tapi, kalau nak lanjutkan cerita di SemPorna nie, memang sangat sedih dan menyayatkan hati api apa boleh, di sinilah tanah tumpah darah kami, kami nak lepaskan diri dari Semporna ni tetap juga bumiputera semporna...hahhaaa...ndak pa la, aku bangga jadi anak semporna juga sebab klu mo tgk pasal masalah memang semua juga bermasalah, tapi klu korang selami dalam-dalam mengenai sempoRna, memang banyak kelebihan yang mampu anda perolehi...

* selamat memabca dan fahami dan selamilah negeri anda sebelum mengenali negeri orang lain... bak kata pepatah, Hujan emas di negeri orang, Hujan Batu di negeri Sendiri.... post bY BolonganakSemporna.blogspot.com

Saturday, December 25, 2010

MASUM 2009


~kedudukan Pingat MAJLIS SUKAN UNIVERSITI MALAYSIA 2009 (UUM)


BILANGAN
UNIVERSITIEMASPERAKGANGSAJUMLAH
1
Universiti Teknologi MARA
39
24
24
87
2
Universiti Malaya
15
18
13
46
3
Universiti Putra Malaysia
15
16
9
40
4
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
15
13
11
39
5
Universiti Kebangsaan Malaysia
9
5
14
28
6
Universiti Teknologi Malaysia
5
9
21
35
7
Universiti Utara Malaysia
4
10
19
33
8
Universiti Sains Malaysia
4
8
4
16
9
Universiti Teknikal Malaysia Melaka
3
2
3
8
10
Universiti Pendidikan Sultan Idris
2
4
8
14
11
Universiti Malaysia Sabah
1
3
1
5
12
Universiti Sains Islam Malaysia
1
2
8
11
13
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
1
1
7
9
14
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
1
1
2
4
15
Universiti Malaysia Perlis
1
1
2
4
16
Universiti Malaysia Pahang
1
-
5
6
17
Universiti Malaysia Terengganu
-
-
5
5
18
Universiti Malaysia Sarawak
-
-
1
1
19
Universiti Malaysia Kelantan
-
-
1
1
20
Universiti Darul Iman
-
-
-
-
JUMLAH
117
117
158
397

SUKAN UNIVERSITI ASIA 2010

~Melebihi TARGET 13 emas daripada sasaran awal sUKAN Universiti Asia~




Chiangmai, Thailand- TEMASYA Sukan Universiti Asean (AUG) ke-15 melabuhkan tirainya (23/12/2010), semalam dengan menghadiahkan kenangan paling istimewa buat kontinjen negara selepas mengakhiri saingan lapan hari kejohanan dengan kejayaan terbaik pernah dicapai negara di gelanggang asing.

Walaupun jauh daripada kejayaan 90 emas di Kuala Lumpur, dua tahun lalu, kontinjen negara meraih keseluruhan
37 pingat emas, 34 perak dan 43 gangsa - memperbaiki catatan dilakar pada 2004 di Surabaya, Indonesiauntuk berada di kedudukan ketiga keseluruhan di belakang tuan rumah, Thailand dan Indonesia.

Seramai 41 atlet Universiti Putra Malaysia (UPM) membentuk kontinjen negara terbesar ke Kejohanan Sukan Universiti ASEAN (AUG)ke-15,di Chiangmai, Thailand.

Majlis Sukan Universiti Malaysia (MASUM) akan menghantar kontinjen seramai 227 atlet dari seluruh institusi pengajian tinggi dan 53 pegawai ke kejohanan pada 15 hingga 23 Disember depan.

*Tahniah semua....

Thursday, December 23, 2010

Kg. LOOK BUTUN, PULAU BALIMBANG, SEMPOrNA...

~LAWATAN KE PULAU PERTAMA...kampung LOOK BUTUN, kg. kAWAN sa...DynaZ~














































*tiada apa yang ingin saya katakan..just berpandukan gambar nie jer la dapat saya tunjukkan suasana kampung tersebut... nak pergi ke pulau tu senang jer...naik bot laju ... tambang dia rm1.00 jak..then naik bas ke kampung tu murah gak..rm1.00 jer...naik bas ... selamat bercuti...~


suka suki SEMPORNA....with my lover friends...=)


~aku...kawanku dan CeritaKu....@ sempoRna ~


hujung tahun aku dapat pelepasan untuk cuti...@ balik berubat katakannya...
tapi, belo lagi aku berubat nie...kata mamak@ibuku...nantilah belom ada kesempatan lagi nak berubat...

selama aku balik dari 13 dis... banyak tempat aku aku p melancong nie. apa lagi, pulau-pulau di Semporna la nie... hahhahaaa...walaupun suhu di semporna ni panas tahap gaban@ tahap dewa... aku tetap meredah jak..walaupun ndak menahan sudah.....

pada masa yang sama... aku sempat lagi ikut program kat Semporn ni under Persatuan Belia Kabogan, SemporNa. terdiri daripada budak2 sekolah menengah.... semua peringkat.




~budak-budak kg. Hujung airport~



~kamilah....hhaahhahahaahhhqaaaa~



~budak-budak Semporna~

* selepas nie, nak pergi bercuti lagi kat Pulau Mabul... sempena krismas katakan..tapi aku ndak sambut la...just p bercuti jak....~

Monday, December 13, 2010

LCCT---> Semporna [13/12/2010... with love



~yessssssssssssssssssssssssssssss......!!!!!!!!.....akhirnYaaaaa...~

jam 7.15 pagi waktu Kuala Lumpur... aku akan Terbang ke Negeri di bAwah baYu, negeri tercinta tanah tumPah daRahku, yes....SEMPORNA,SABAH... insYa ALLAH akan mendarat denGan selamaT pada jam 10.30 Pagi di LApangan Terbang TAWAU... apa yanG peTing, maK terChenTa yanG akan SambuT...macam tak sangKa dapAt peLepasan Untuk tidak MengiKutI laTihan PERKHEMAHAN TAHUNAN PALAPES UDARA IPTA kali nie... atas alasa yang
munaSABAH dan bukan munaSARAWAK k...aku inGin beruBat kampUng...makLumlah orang
"SAKIT".


~maYbe FlighT yang baKaL aku naIk... AK 5152...~



~tuGu ikan meLAmbangkan SempoRna yanG kaYa denGan sumBer proTein utama...IKAN~


~dat's, Sandy, dnaz dan yonie~

dan, yang menanti di sana melainkan keLuarga aku adaLah teman-teManKu..ahakssss...Mizz u genk Kekuningan a.k.a kabanTutan..sempoRna...hahhahahahaha..maTiLah kalau di BAca....

~biar aKu peRkenaLkaN....

*yang baJu coKlaT... datu SabRi - baKaL masuk UPSI daLam JuruSan DIPLOMA AWAL
KANAK-KANAK sesi DIsembeR 2010
* baJu beLAng-beLAng ni Plak... - RidhWan - baRu jeR lePas habIS exam STPM 2010...
* yang BeutY kuRak nie... mama DnaZ - PelaJar Sem 1 sesi 2010/2011 UMS-KAL dalam bidang IjaZah sarJana Muda PEmasaran AtaraBangSa
* da yag lasT ni... AmsaLie - pakaR bidag BahaSa ( sajak, panTun, bahaS, lakonan, dan TArian adaLah bidanGnya ) - BAru jer LepaS exa STPM 2010... laSt paper hari i 13/12/2010
(geo manusia)...gooD luCk anaksss...

~kami Berlima ni ada hoB yang saMa iaitu Menari dan MenganDam...nak tenGok haSiL andamAn kami...????????? lihaTLah di Bawah Ini....




~kamI gRoUp PERWATAS..SMKDPA...wiTh pelamIn yang kami BuaT~



~peLamin simPle denGan haRga simPLe... kHAs unTuk maJlis akad niKah~



~iniLah kami seLepas maJlis berLansung... JURUANDAM baru belaJAr~