Posts

Showing posts from 2011

KENAPA KITA PERLU MENGELUH...

Image
:: ALLAH teleh berpesan... ::

BACA nie DULU ===> LINK
masa nak belek2 gambar kat akak GOOGLE... terbuka lak Blog sodari ni ===> LINK dan terbacalah ayat pendek yang dia selitkan...
Ayat ini,“Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kedekut. Apabila dia ditimpa kesusahan, dia berkeluh kesah dan apabila dia mendapat kebaikan dia amat kedekut.” – al Ma’arij : 19-21betul juga kalau kita baca dan faham elok2... buat apa nak mengelu2 ni kadang-kadang kita terlupa sebenarnya memang tidak dianjurkan untuk mengeluh ka apa tapi apa kan daya... kita manusia biasa..tidak lepas dari semua tu
itulah kita... sangat2 jarang bersyukur.. setiap dugaan itu adalah atas kemampuan kita sendiri yang ALLAH berikan.. sedikit jak kit diberikan cubaan, tapi kita tidak sedar..

p/s :: cuba untuk bersyukur... insya ALLAH jangan mengeluh

CUBA UNTUK KITA JANGAN MENGELUH

Image
:: sendiri maw nasihat diri sendiri dan orang yang akan baca ::

Kita selalu bertanya...dan Al-Quran sudah menjawabnya...
________________________________________

KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?

QURAN MENJAWAB:
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan,"Kami telah beriman."("I am full of faith to Allah")sedangkan mereka tidak diuji?Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3
________________________________________

KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

QURAN MENJAWAB:
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216
________________________________________

KITA BERTANYA: KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

QURAN MENJAWAB:
&qu…

PESANAN BUAT KAUM HAWA

:: sekadar memberi peringatan ::
Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah & kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, "Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "Pada malam aku di Isra'kan ke langit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan...maka bila teringatkan mereka aku menangis. Saya bertanya lagi, "Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?" Beliau bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya & otak kepalanya mendidih.

2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan aspal yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.

3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.

4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.

5…

7 SUnnah RASULULLAH S.A.W

Image
:: lakukan mana yang anda mampu ::

"Cerdasnya orang yang beriman adalah, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat, yang sekejap untuk hidup yang panjang. Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup.


Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Kerana, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.


Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:


Pertama:
tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.


Kedua:
membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.


Ketiga:
jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masji…

TAKWA

:: TAKWA DAN PERPADUAN ASAS KESELAMATAN DI AKHIR ZAMAN ::
Ertinya:

Daripada Abi Nijih ‘Irbadh bin Sariyah r.a. berkata, “Telah menasihati kami oleh Rasulullah saw. akan satu nasihat yang menggetarkan hati kami dan menitiskan air mata kami ketika mendengarnya, lalu kami berkata, Ya Rasulullah! Seolah-olah ini adalah nasihat yang terakhir sekali maka berilah pesanan kepada kami.” Lalu baginda pun bersabda, “Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertakwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang meminpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah sunah-sunah itu dengan gigi geraham dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid’ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-…

Learn about the legend, Michael Schumacher. #PetronasMotoGP #PETMOS

IMAM MUDA NAZRUL @ UUM

Image
:: tak sedar pown rupanya ustaz Nazrul itu dia ::

rupanya diaLah calon IMAM MUDA yang saya minat tu.. tak sedar plak bila dok dengar ceramah dia.. lepas dia pulang, baru terfikir, dia ke IMAM MUDA NAZRUL..?
hahahaa... kesian la ko bolong


~setelah selesai Ceramah ... jam 11.25 malam~
~with YDP MPP saudara AMer dan Pengarah Projek... MPP kerohanian Saudara Farid~

~Ustaz NazruL ada kembar... dia budak Sabah sem 3~
p/s :: sem lepas takda kesempatan maw jumpa IMAM MUDA ASHRAF... sedih

MY KAD struktur yang BARU

Image
:: 3 januari 2012 ::
untuk SABAH 7 Feb 2012 di Kota Kinabalu semuanya akan beroperasi dalam Jan dan Feb 2012...

Mykad baru ataupun Kad Pengenalan warganegara Malaysia yang dipertingkatkan ciri-ciri keselamatan serta tahap kualiti akan dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara mulai Januari tahun depan. MyKad dengan struktur baru mulai 2012 akan diperbuat daripada bahan “polycarbonate” yang lebih tahan serta mengaplikasikan teknologi turisan laser pada permukaan kad. Ia juga akan menggunakan cip baru yang telah diuji ketahanannya di Sirim dan makmal semikonduktor yang diiktiraf.

p/s :: jangan lupa serbu JPN negeri masing-masing yer...
akan bermula pada 3Jan dan 7Feb di seluruh negara...

KUTIPAN FILEM_FILEM MALAYSIA 2011

Image
:: setakat ini jak La... sejak mula disiarkan di pawagam2 di Malaysia ::

itulah senarai2 nya.... ada yang terlebih untung ada yang terlebih rugi.. janji filem keminatanku... OMBAK RINDU di tangga ke-2 di belakang KL GANGSTER
p/s :: download jer la... itulah kerja-kerja mereka... hadoi

SAPA SURUH BOOK LEWAT.. harga pun LEWAT JUGA La...

Image
:: bukan sebab lewat, sebab terpaksa balik... huhu ::




haaa.... ko MAMPU... naseb baek la PTPTN ada kalau tak, guna duit My beloved mother lagi kan
apapown, wait for me SEMPORNA...
p/s :: ada pesanan apa2 tak... aku nak balik ni... (KUNUN)

MATA BUTA

Image
:: jom kongsi-kongsi ::

ADA sebuah cerita di mana ada seorang manusia yang teramat sedih di atas kehilangan matanya...

Dia : Ya Allah mengapa semua ini terjadi pada ku ? apa kah dosa ku?

soalnya sendiri...
tiba-tiba lalu seorang lelaki buta dan terdengar luahannya....

Orang buta : siapakan itu?apakah yang terjadi pada mu ?
Dia : aku sudah hilang penglihatanku akibat kemalangan,Allah kejam terhadap ku..
Orang Buta : oh begitu,jadi kau tidak nampak aku disebelahmu?
Dia : mengapakah engkau berkata begitu,aku tahu aku tidak dapat melihat sampai hati mu menghinaku..
Orang Buta : maaf aku juga tidak dapat melihatmu..
Dia : maksud mu ?
Orang Buta : aku juga sepertimu namun sejak lahir Allah telah mengambil nikmat penglihatanku..
Dia : lalu bagaimana kehidupan mu?
Orang Buta : Alhamdulilah aku berasa baik malah lebih baik dari orang yang dapat melihat..
Dia : maksud mu?
Orang Buta : kalau dirimu baru buta sekarang namun aku sudah lama..tahukah apa nikmat disebalik kehilangan penglihatan ini?
Dia : apa die?
Or…

MALAM itu menyedihkan buatku

:: sambil-sambil duduk di hujung jambatan ::
feeling2 duduk di rumah kan... kan best kalau semua ni tidak terjadi bak kata orang kerana mulut badan binasa
bukan semua orang boleh puaskan hati orng kan tapi jangan sesekali menaruh harapan sebab ia boleh mnyebabkan orang tu rasa dihargai cumanya, berhentilah memberi harapan kalau rasa-rasa diri tidak mampu membahagiakan.
shuuuushshhshhshshsshhsshhsshh... dengar derusan ombak kononlah, feeling2 bah ada laut kan best rasanya duduk rumah tiada apa masalah jadinya
ya, aku sedar aku tidak la sehebat kamu tidak salahkan aku berkawan dengan kamu dan janganlah cakap aku belakang2 kalau aku lemah sebab aku tahu semua tidak sempurna
sedih jak bah rasanya malam ni dah 3 hari demam tiada sapa yang jaga tiada siapa yang hirau makan minum terpaksa buat sendiri tak mandi-mandi pown lagi sebab tiada yang maw tolong panaskan air maw bantu aku untuk kembali sihat apa yang doran taw, cakap aku purak2 sakit bodohlah.. tiada siapa yang maw sakit free2
mak aiiii... mengalir la engka…

WOW...DASYAT

:: sungguh ku tak sangka, kawan makan kawan ::
tu la bah kan, susahnya kawan harap kawan penat kita menunggu last2 di tinggalkan then, penat2 kita menunggu hasilnya jawapnanya slumber jer takder perasaan bersalah pown
walhal dah sah-sah bersalah tak mengaku salah memang la betul orang kata tidak akan mengaku orang yang berak di tengah jalan apa boleh buat.. ini bukan legasi aku bukan kawan aku dan bukan negeri aku kalau ini tempatku. siaplah awak
aku sangka kawan yang aku tatang bagai menatang minyak yang penuh akhrnya, aku juga kena dipersalah buat... HELLO... dengar citer ko yang ajak aku untuk naik keta sama dengan ko ko janji aku sama-sama dengan koe koe janji aku tapi mana janjimu
HENGAT BERJANJI tu senang ka? terus terang jer la kalau itu pown susah maw cakap kalau iya pown aku macam apa dengan korang jangan la sampai aku menunggu macam tiang pokok yang sudah mati ingat aku tiada perasaan ka, klu pokok tadi takpe la
sungguh ku tak sangka MANUSIA ooo MANUSIA...
sakkian jak La... ai kai lu... alam biarak? b…

apa apa Jer La

:: hari ni aku sakit tapi i mOOD MOODY pLak ::
entahlah, semuanya macam tak tentu taw. firstly, memang demam melanda diriku. kedua, tunggu-tunggu punya tunggu, penat menunggu ketiga, ada plak macam maw cari gaduh keempat, bawa bergaduh plak dah, hengat koe kuat sangat kalau koe ramai? kelima, pasrah jak la
isnin... macam biasa jak la tiada ada apa2 yang best tengok runing man lagi best daripda dok memarahkan orang bagus aku diam2 jak layan demam orang tak layan aku pown mati maybe baru semua nak p sibuk2 tengok mayat aku bagus kalau aku mati dorang bersalah kalau aku mati dorang just nak datang tengok..? bagus ndak payah, koe jak la mati aku tolong ejek2 kan lagi
kenapakah? aku ni cepat panas ka? yang akuu taw aku jenis kuat bagi orang panas jak terutama dalam fb ko p mampus la sana aku apa peduli dah nama fb laman sosial suka hati aku la nak komen apa
for the conclusion, ADA AKU KESAH?
p/s :: jangan cari gaduh boleh?

3 PERKARA

:: yang perlu korang tahu terutamanya perempuan::
Rasulullah s.a.w bersabda:“Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya.”– (H.R. Tirmidzi)
makanya di sini, korang perlu tahu bahawa 3 perkara yang disebutkan itu adalah wajib dan perlu dilaksanakan. kenapa, dah memang Rasulullah pesan, takkan nak engkar kot
dan sedikit pesanan, jangan lah kita mencari jodoh yang bukan-bukan maksud saya jodoh yang contohnya kaya, jutawan or hensem/cantik sangat padahal habuk pown tarak... ILMU AGAMA tu yang penting tak kira la miskin atau kaya... dia mesti faham dan tahu mengenai AGAMA ISLAM
Firman Allah:“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha …

Perjanjian 20 Perkara Borneo Utara (Sabah) Dalam pembentukan Malaysia

Image
:: sebagai pemakluman ::

Apa isi Kandungan 20 Perkara?

1. AGAMA : Walaupun tiada bantahan terhadap agama Islam sebagai agama kebangsaan Malaysia akan tetapi agama rasmi sepatutnya tidak diadakan di Borneo Utara, dan segala perundangan mengenai agama Islam yang terkandung di dalam Perlembagaan Malaya tidak harus digunakan di Borneo Utara.

2. BAHASA :
Bahasa Melayu harus dijadikan Bahasa Kebangsaan Persekutuan.
Penggunaan Bahasa Inggeris harus diteruskan untuk tempoh sepuluh tahun selepas Hari Malaysia.
Bahasa Inggeris harus digunakan sebagai bahasa rasmi Borneo Utara untuk semua tujuan berkaitan dengan negeri dan persekutuan, tanpa had masa.

3. PERLEMBAGAAN : Walaupun Perlembagaan Persekutuan Malaya diterima sebagai asas untuk membentuk Perlembagaan Malaysia, akan tetapi Perlembagan Malaysia seharusnya dipersetujui oleh pergabungan negeri-negeri bebas dan sepatutnya bukan sesuatu susunan pindaan kepada sebuah perlembagaan yang telah digubal dan dipersetujui oleh negeri-negeri yang berasingan …

JIKA BOLEH KU PUTAR WAKTU...

:: sekadar berkongsi ::
Seorang lelaki, amat mencintai seorang perempuan. Lalu bergerak untuk menikahi perempuan yang dia cintai. Melamar dengan baik melalui keluarga. Perempuan itu, merasakan dirinya terpaksa, dan di awal ketika lelaki itu melamar, perempuan itu bercerita itu dan ini yang buruk berkenaan lelaki itu kepada rakan-rakannya, merasakan dirinya terpaksa, merasakan dirinya ditekan, sedangkan perempuan itu tidak mengenali lelaki tersebut dengan baik pun ketika itu.Masa berjalan. Nyata sepanjang mereka menjalani proses ta'aruf semasa pertunangan, lelaki Tersebut berbeza daripada apa yang disangka perempuan itu sebelum ini. Tetapi telah terlepas cerita, perasaan tidak senangnya, kepada rakan-rakan yang mengenali. Cerita itu berpindah dari mulut ke mulut, ditokok tambah, disalah faham, dan akhirnya Lelaki itu ditohmah, dicerca, difitnah. Seperti penjenayah layaknya dia dalam hubungan itu.Lelaki itu pernah berkata: "Awak, bersihkanlah semula nama saya. Tidakkah awak seka…

SOLAT 5 WAKTU

Image
:: rahsia disebalik ibadah SOLAT ::

Rahsia Solat Lima Waktu

Ali bin Abi Talib r.a. berkata,

"Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata, 'Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.

' Lalu Rasullullah saw bersabda, 'Silakan bertanya.'

Berkata orang Yahudi, 'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

"Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya.

Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesu…