3 PERKARA

:: yang perlu korang tahu terutamanya perempuan::

Rasulullah s.a.w bersabda: “Tiga perkara yang jangan dilambat-lambatkan, iaitu solat apabila telah masuk waktunya, jenazah apabila telah siap (urusan mandi dan kafan) dan anak gadis setelah ditemui (pasangan) yang sesuai untuknya.” – (H.R. Tirmidzi)

makanya di sini, korang perlu tahu bahawa
3 perkara yang disebutkan itu adalah wajib dan perlu dilaksanakan.
kenapa, dah memang Rasulullah pesan, takkan nak engkar kot

dan sedikit pesanan, jangan lah kita mencari jodoh yang bukan-bukan
maksud saya jodoh yang contohnya kaya, jutawan or hensem/cantik sangat
padahal habuk pown tarak... ILMU AGAMA tu yang penting
tak kira la miskin atau kaya... dia mesti faham dan tahu mengenai AGAMA ISLAM

Firman Allah: “Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.”
– (An-Nur:32)

tak salah kawin dengan orang yang miskin
sebab kita lihat anak2 gadis masa kini... mengejar2 nak kawin jutawan
lepas beberapa bulan atau tahun...CERAI
ingat ni jual beli ke apa... pakai buang...?

ada kes lagi mengenai mas kahwin, mak aiiii..jangan la letak tinggi-tinggi
ingat nak jual anak ke apa..?
dan, kalau nak buat majlis pown
jangan la sampai berjuta-juta kot...
sampai nafkah anak2 isteri sebelum2 ni tak de la nak bagi sampai berjuta2
rm50-rm100 pown payah tapi nak kahwin sampai berjuta-juta
fikir-fikirlah sodare/sedari...

Sabda Rasulullah s.a.w: “Tiga golongan yang akan selalu diberi pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah s.w.t, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya.”
– (H.R. Thabrani)

pesan kepada ibubapa diluar sana...
jangan memita mas kawin atau hantaran yang mahal2
dan jangan terlalu memilih calon menantu sangat
kalau sudah sampai masa teruskan jer la...jangan nak tunggu-tunggu lagi

Umar bin al-Khattab r.a telah berkata: “Kahwinlah anak-anak kamu apabila sampai baligh, janganlah kamu menanggung dosa-dosa mereka.”
– (Disebut oleh Ibnu Jauzi dalam Ahkam An-Nisa)

Sabda Rasulullah s.a.w: “Apabila datang kepadamu seorang laki-laki untuk meminang, yang engkau redha terhadap agama dan akhlaknya, maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi.” – (H.R. Tirmidzi dan Ahmad)

dan nasihat Rasulullah S.A.W yang paling penting yang kita perlu contohi
sebagai peringatan untuk diri dan sesiapa yang bergelar ISLAM

Rasulullah s.a.w bersabda: “Siapa yang benci dengan cara hidup (sunnah) ku maka dia tidak termasuk golonganku.” – (H.R. Bukhari dan Muslim)

p/s :: sama-samalah kita muhasabah diri k...


Comments

Popular posts from this blog

~puLau-Pulau Di Semporna, SABAH~

KILAU makanan tradisi SABAH

Kem Pemilihan Pertukaran Belia Antarabangsa Kementerian Belia dan Sukan Malaysia 2015