Friday, August 26, 2011

CintaiLah cinta...

:: Just read ::

Tuhan,
Saat aku mencintai seorang Teman,
IngatkanLah aku bahwa akan ada Sebuah akhir,
Sehingga aku tetap bersama yang tak Berakhir.

Tuhan,
Ketika aku merindukan seseorang Kekasih,
RindukanLah aku kepada rindu Cinta Sejati-Mu,
Agar kerinduan kepadaMu Semakin menjadi.

Tuhan,
Jika aku hendak mencintai Seseorang,
TEmukanLah aku dengan orang Yang mencintaiMu,
Agar bertambah Kuat Cintaku padaMu,

Tuhan,
KEtika aku sedang Jatuh Cinta,
JAgalah Cinta Itu,
Agar tidak meLEbihi Cintaku kepadaMu.

Tuhan,
Ketika aku BErucap aku CInta PadaMu,
Biarkan kukatakan Kepada yang Hatinya tertaut kepadamuMu,
Agar aku tidak Jatuh dalam Cinta yang bukan keranaMu.

Sebagaimana seorang Bijak berkata,
MEncintai Seseorang bukanaLah apa-apa,
Dicintai seseorang adalah sesuatu,
Dicintai Seseorang yang Kau cintai sangatLah bererti...


p/s :: mencintaiLah cinta Yang dikurniakan seadanya... NAmun....

Sia-sia kah...?

:: 10 perkara perbuatan sia-sia ::

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka, menyatakan bahawa
ada sepuluh hal yang termasuk dalam kategori sia-sia, iaitu:-

1.Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tapi tidak
dimohonkannya doa untuk ibu-bapanya sendiri dan kaum Muslimin.

2.Orang yang kerapkali membaca Al Quran, tapi tidak membaca secara tertib
sampai seratus ayat tiap-tiap hari.

3.Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar kembali dari
masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.

4.Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tapi tidak mengucapkan salam
kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk
keselamatan arwah-arwah mereka.

5.Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian ia keluar
lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjemaah.

6.Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang
ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah
ilmu pengetahuan.

7.Dua orang laki-laki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling menanyakan
tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

8.Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tapi tidak
diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.

9.Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa
memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan
meningkatkan budi pekerti.

10.Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran
kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya.
wallahuallam

p/s :: buka mata, buka hati, buka minda...kenali diri

aPa yang BesT menGEnai OGOS 2011

:: mengenai hidup saya sepanjang OGOS bah ::

apa yang best mengenai OGOS 2011 dalam hidup saya... ahaksss


1) puasa kali ni start sama2 dengan kalendar OGOS
~
best kot sebab dapat ingat tarikh puasa dan menghitung bilangan hari-hari terakhir cuti untuk sem ini...KONONLAH... best ker..??? boLeh la juga best sebab tak perlu nak congak2 tarkh sebab dah sedia ada dengan tarikh semasa just pose jer...

2)
aku dapat cuti yang puasa sepanjang puasa
~
yerla, tahun tahun lepas aku dok UUM sintok kedha jer sepanjang cuti OGOS>... di buLan merdeka ini... takperLah, kali ni dapat juga dok semporna tapi bukan ka Uma la... kat Uma kawan katanya... sehinggakan puasa pertama pown aku sahur ka uma kawan juga dan berbuka pose pun kat uma kawan juga... ahaks...Suke2.... bukan apa, aku takder kawan kat uma...

3)
setiap malam aku dapat solat tarawih[bukan selalu] sambil-sambil lepak dengan kawan ronda-ronda pekan Semporna.
~
untuk kes ini plak... kena faham la, orang gemuk bila dah dapat berbuka puasa.. perut dah kembang, kaki dah berat, jadi ular sawa jer la kat bilik...pas solat maghrib jer... terus tido tunggu solat isyak jer...
apa yang bestnyer... bila jer masa menunjukkan jam 10 or 11 malam... kegiatan kami adalah.... berjalan-jalan dan meronda seluruh pekan[macam jer la pekan semporna tu luas sangat...?] teda apa juga maw dibuat, naseb baen jak la kawan kami ni baek hati dan faham perasaan orang BOSAN... so, ronda-ronda pekan semporna sambil-sambil cuci mata... [KAN BAGUS KALAU AKU JADI POLIS, PUASA HATI JUGA DAPAT JAGA PEKAN SEMPORNA TU]... hobi baru.

4)
paling berat nak terima tapi paling memuaskan pencapaian setakat ini
~
untuk kes ni... best la bah... dapat meluah segala-galanya....
adalah satu kes tu sehinggakan aku dan kawan-kawan aku dtinggalkan [cerita dah lama kot, maybe tak bagus dah nak ceritakan semula...macam sial jak...dah la bulan puasa..]
Kemudian, apa yang memberi kepuasan kepada aku adalah... puas ker...? puas juga lah aku dapat luahkan segala-galanya kat sorang mamat nie... kononnYa La dia dah tak kenal aku dah... BOLEH BAH KALAU KAW.... aku terima jak, dah itu hak dia dan kehendak dia.. apa boleh buat... terima jer la bulat2... apapun, aku dah puas luahkan apa yang aku nak luah selama ini... syukur ya ALLAH....[tapi, ia sangat2 sukar bagiku juga la sebab dah lepaskan seorang lagi orang yang aku sayang dalam hidupku ini... it's ok LAH.. ALLAH maha mengetahui lagi maha berkuasa]

5)
aku dapat 2 baby boy's baru lagi
~
sangat-sangat best juga sebab dapat seorang anak buah [daripada abg] nama dia Mohd Faizuddin.. sangat2 comel macam akak ipar saya mak dia... biasalah bila darah daging KADAZAN dicampur dengan Visaya (beufort).... mesti cute, putih dan hencem... tapi dia tak segemuk kuarga kami arrr.... semirip family sebelah mak dia...ahaksss
~ satu agie, adik sepupu plak. anak makcik saya... kurang pasti about the name but atill comel macam pakcik2 makcik2 dia..ahakss.... comel la bah putih2 gebu..... semirip mashimaro...ahakss

6)
kali ni aku dapat memijak kaki ke bazar semporna....
~
macam baisalah, kan dah 2 tahun dok SIntok tu, mestilah ingat kan bazar kampung halaman... hampir tiap hari pegi pekan dok pusing-pusing pekan semporna tempat bazar tu sambil-sambil cuci mata untuk beli apa yang patut... al maklumlah... macam tak biasa... banyak pilihan banyak cabaran...

PILIHAN :: sebab pelbagai, apa yang ada disemenanjung ada di Sini... tetapi yang asli di sini tiada di Semenanjung..ahaksss...uniknya about Semporna... kerabu ada... laici kang ada dll

CABARAN :: kena pusing-pusing bazar cari apa yang patut... cabara paling besar... duit TAkdok... ahaksss

7)
gembira dapat jumpa dan berbuka dengan kawan-kawan lama...
~
ini part yang paling best... sebabnya, dapat jumpa dengan kawan-kawan lama... tak kira la sekelas....seBatch...senior2...or ada juga junior2... adakala dapat berbuka dengan mereka lagi.

:: tapi, sedihnya hari tu masa nak berbuka dengan kelas lama... aku DEMAM plak.. sedihnya sebab itulah aku rasa kenangan lama dengan kawan2 laa yang perlu aku kejar... namun... naseb memang tidak menyebelahi aku kan.. dah la SAKIT... lepas peluang plak borak2 dan jumpa kawan2 lama...sedih sangat2...

8)
what the important is... berat aku naik//mak aiii...adoi
~
kali ni aku manyak sedih oooo... aku gagal sangat2... dah bertahun2 lamanya setiap kali puasa mesti berat badan aku naik.. tapi kali ni... aku gagal untuk menurunkan berat badan aku malahan semakin berat adalah..matilah nak diet pown susah...

maybe dari 69kg ke 75kg kot.... sia2 jer tengok "The Biggest Loser"... padahal, tiada pown motivasi yang dapat aku ikut...sia2 jak... so, what can i do is.... pulang UUM nanti, diet la aku jawabnya... sekali sehari makan... adoi....tapi, ok jak,,, jimat duit...

9)
dapat kereta baru plak...
~ namun, bukan kereta saya la.. mak saya yang punya... aku tumpang naik jak... dulunya TRixton paling kecik... sekarang dah tukar ke trixton yang paling besar plak... apa yang paling bestnya... WARNA PUTIH... paling saya suka..sangat2

10)
LAst not least... my mother and sister birthday...
~
as you want to know.. tahun ni genap 51tahun umur mak saya dah... 20 OgoS yang lepas... semoga panjang umur murah rezeki... semoga selamat dunia akhirat...

tambahan juga, besda akak saya yang entah berapa dah... tapi 26Ogos besday dia arr.... [aik, hari ni plak besday dia,,,ehehhehehehe...selamat ulang tahun... semoga panjang umur murah rezeki...


itu jak la 10 perkara di Bulan OGOS... banyak lagi kot, tapi ini jak la antara perkara-perkara yang paling best sepanjang cuti sem ni... ahakss

p/s :: berbuka biarlah bersederhana dan jangan membazir... jangan lupa.. bulan kemerdekaan, kibarkanlah jaLur gemilang... Merdeka...merdeka...merdeka

puasa ke-26


:: ahakssss, dah nak dekat raya ::

betul juga orang tu... kita dah nak dekat habis puasa dah.. dah ke-26 dah kot... tapi, tetap menjadi persoalan di sanubari... "apa yang sudah aku buat dalam 26 hari puasa nie..."

susah nak cakap juga, tetap ikut syariat juga berpuasa namun... BERDOA jak la ibadah diterima oleh ALLAH S.W.T hendaknya... katanya...

namun,yang menjadi persoalan yang aku tak dapat nak terima...
::AKU NAK BALIK KEDAH DAH OIIIIII::
tak best la macam nie... apa nie... tak best la... nak tinggal semporna selama-lamanya... bosan duk tempat orang...takder yang best...

::nak makan, beli sendiri::
:: nak jalan, jalan sendiri::
:: nak bermanja, bermanja sendiri::
~hampir semua sekali sendiri, naseb baek mandi mandi sendiri... ahasksss.....

apapun, selamat jer la korang... tak silap2 tinggal 5 ke 4 hari lagi kita puasa... pasni... tahun depan lagi la kalau nak berpuasa sebulan... dan, jangan lupa GANTI PUASA korang yang keBOCORan tu... siapa2 yang penuh, sila-sila la rajinkan diri berpuasa 6 di bulan syawal...
Do da best...!!!

p/s :: semoga ibadah kita dirahmati,,, LOL

Wednesday, August 10, 2011

Kecewa Kah anda...?


Memang ALLAH sengaja….


- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah..
: Supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.


- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah..
: Supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan Allah.


- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah..
: Supaya kita dapat kasih sayang yang terbaik, khas untuk diri kita.


- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah..
: Supaya kita sedar bahawa Allah Maha Pemurah & Penyayang kerana mengingatkan kita bahawa dia(pasangan) bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan…


- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah..
: Supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tidak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah..
: Supaya kita jadi manusia yang hebat jiwanya.


- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah..
: Supaya kita lebih faham bahawa cinta yang terbaik hanya ada bersama Allah.


- Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah..
: Supaya kitalebih mengenali kehidupan yang tidak selamanya kekal.


Wahai sahabat yg kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya. Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan Allah dengan melaksanakan suruhan-NYA, dan meninggalkan laranganNYA. Percayalah sesungguhnya Allah malu untuk menolak permintaan hamba-NYA yang menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan hanya kepada-NYA.

Apa lagi yang tidak cukup untuk Allah beri, semua sudah terang-terangan. Cuma kita yang malas untuk mengerti hikmah disebalik kejadian yang menimpa kita. Bangkitlah wahai sahabat, jangan kerana cinta kamu menderita. Jika itu jodohmu, maka itulah untukmu. Jika itu bukan jodohmu, maka dia bukanlah milikmu.

p/s :: Copy by BELOG ...

Sunday, August 7, 2011

Bulan Kemerdekaan...

~SedikiT MenGenai KemerDekaan~



wajah-wajah dan lambang-lambang kemerdekaan.... itulah MALAYSIA...hehehe...
[semangat plak aku kan, MESSSSSSSSSSTILAH... aku kan anak MALAYSIA]

MENGENAI KEMERDEKAAN ::

AlhamduLiLLAH kita sudah masuk taun ke 54 kemerdekaan MALAYSIA, dan perubahan demi perubahan yng kita dapat lihat sama ada dari aspek POLITIK, EKONOMI mahupun SOSIAL di negara kita memperlihatkan kemajuan dan keseimbangan dari ketiga-tiga aspek...

apapun, sedikit mengenai kemerdekaan, bangga dengan pemerintahan negara yang mampu membawa MALAYSIA kepersada DUNIA walaupun negara kita kecik tetapi AZAM kita sebesar ALAM dan setinggi langit yang paling tertinggi
{tidaklah setinggi langit ke-7 kan...ko mampu..?????}

Namun, jangan anggap kita sudah merdeka dan aman makmur yang menunjukkan kita dah selamat dan boleh hidup senang lenang... ini pentadbiran masa kini.. belum lagi pentadbiran masa akan datang... kita tunggu dan teruskan berdoa agar negara kita terus aman makmur, aman damai tanpa sebarng pertumpahan darah dalam memperjuangkan keamanan dan keharmonian hidup bermasyarakat... 1 MALAYSIA... itulah cogan kata...

p/s :: MErdeka, merdeka juga... kita dah merdeka dari SYAITAN IBLIS JIN segala.. so jangan ada alasan untuk tidak berpuasa... SELAMAT MENYAMBUT BULAN KEMERDEKAAN...


PUasa SamBiL meLawan sakiT




~notHing to Do~

Sekarag nie dah masuk hari ke-3 dah aku demam... syukur juga Lah ALLAH berikan kekuatan untuk BErpuasa kan?

apa nak cerita... aku tak dapat nak memBELOG king dan menaip sebab tiada mood.. demam jer di layan..sabar jak la... apapun, sambil-sambil menaip ni duduk di hadapan ruang legar rumah sambil-sambil melihat bulan yang dah nak masuk MOOD mengambang dah.... itu tandanya kita dah nak masuk pertengahan bulan PUASA dah kan.... hehehe... kejap gie dah nak raya...
[adoi perasan jer lebih aku kan... pose belum full agi]

:: boleh digambarkan bulan tu macam ni...adalah... tapi cantek lagi yang nyata ni...::


Apa nak dicerita, demam punya pasal aku dah tak p tarawih.. rindu nak bertarawih.. WAHAI demam ku, cepat-cepat la juga sembuh ya... Bha yala... itu jak dapat dikongsi... nanti aku menaip lagi ya... ndak larat...


:: biasalah kalau sudah sakit... lain-lain jak perangai ::

p/s :: Selamat berpuasa korng... dah masuk hari ke-8... pastikan FuLL dan puasa yang terbaek...