Friday, January 20, 2012

Only available for a limited time is the Love Box from #DurexMY! Also take part in the Pose & Post contest!

Only available for a limited time is the Love Box from #DurexMY! Also take part in the Pose & Post contest!
just click to see about this...

Thursday, January 19, 2012

SAJAK GURINDAM JIWA LARA

:: khas untuk semua, hasil nukilan BOLONG ::

Petir itu menyambar kilatnya,
memancar mencakar langit dini sunyi,
kelam kesam bingit berdentuman guruhnya,
hujan menyirami dek tanah dan tumbuhan sang bumi...
dan manusia,
hanya menanti bila masanya ia berlalu pergi,
menemani hati sang perindu insani,
mengharap kasih yang belum pasti,
hanya jawapan yang terus dinanti...

ku berbisik seketika,
aku lemah dan tidak punya apa-apa,
hanya ALLAH yang berhak dan maha kuasa,
menjadikan aku HAmba yang Hina...

ku duduk sendiri,
mengimbau kembali segala memori,
Kecil dan kerdilnya diriku ini,
Hanya mampu bersyukur insafi kekhilafan diri...

buka mata, buka hati, buka minda, kenaLi diri
~aKu budak kerDiL~

p/s :: cermin diri dan cerin peribasi, di mana kita disisi Ilahi

BAJU aku harga RM79.9191891 :: 20 euro

:: special for me from MILAN, ITALY ::

ni la rupa baju saya tu
kawan saya baru balik dari MILAn, ITALY
rumah kawan dia...tettttttttt
so, dia belikan la baju ni dan seledang...

bagus juga kan dapat kawan cam di..
naam dia AZWAN

harga baju tu 20EURO convert to RM = RM79.9191891
so, apa ble buat, aku minta just keychain ke apa
tapi dia beli itu
so, ambek jer la...

tanks mY prends...
itulah susahnya nak bercuti kenegara orang...
mahal sangat2...

p/s :: bercuti la ke indonesia... lagi murah... baju aku rm 79.9191891..KO ADA...?

Wednesday, January 18, 2012

memory Of NataChe [M.O.N] II...

:: sebelum ni sudah aku kasi kenal kan dalam entry sebelum ni ::

entry sebelum ni ===> KLIK

M.O.N ataupun Memory of Natache
kini keluar dengan album pertama mereka
MONDUSIA
means... MANUSIA... MANDUSIA tu dalam bahasa bajau : semporna

copy paste from on9fm.net

EP sulung mereka berjudul

EP sulung mereka berjudul "Mondusia"

Sekian lama pencarian kumpulan dari daerah terpencil barat sabah iaitu Semporna,akhirnya terjawab juga dimana kemunculan sebuah band INDIE yang dikenali sebagai Memory Of Natache a.k.a MON (http://www.facebook.com/MemoryOfNatache )telah tampil dengan EP sulung mereka berjudul MONDUSIA.

Sebenarnya MONDUSIA ini adalah dialek tempatan Bajau Semporna yang membawa maksud MANUSIA.Memang sesuai sekali dan kata orang sabah,NGAM dengan penampilan mereka sebagai pendatang baru dalam scence underground ini.Beberapa hari lepas,kumpulan ini telah berjumpa dengan salah seorang pihak onlinefm untuk tujuan menyerahkan EP mereka untuk tujuan promosi di radio internet OnlineFM.

Ep ini mengambil masa 7 bulan untuk disiapkan dimana terdapat 4 track lagu dan 1 track intro.kumpulan ini menggunakan khidmat komposer yang kian naik namanya sekitar Ibu Negeri Sabah iaitu Mr Jonathan Tse (http://www.facebook.com/tsejon).terdapat 2 track yang telah di rakamkan di studio Mr jonathan Tse iaitu track 2 & 3.dan yang selebihnya band ini rakamkan di studio lain.

Dalam masa terdekat ini,EP ini akan berada di pasaran dan mereka iaitu band ini amat memerlukan support dari pengemar muzik underground untuk membeli dan membuat komen tentang lagu lagu ciptaan mereka.dalam EP ini juga,ada sebuah lagu dirakamkan dalam versi Melayu yang bertajuk MUSNAH.Dimana dengar cerita lagu ini dah lama di cipta dan kini baru berkesempatan direkodkand alam bentuk digital.Ini adalah atas alasan faktor kewangan yang diamalai oleh band ini.bukan mereka sahaja,malah mana mana kumpulan underground pasti ada alasan yang sama denga band ini.

Alhamdulillah,lagu mereka yang bejudul DOSENT MATTER ANYMORE telah pun dikeudarakan di stesen radio tempatan dan kini sedang berhempas pulas menempatkan dalam tangga carta lagu lagu tempatan.Apa pun,undian anda yang menentukan sama ada lagu ini akan bertahan atau sebaliknya.Apa pun,TAHNIAH kepada anak jati kelahiran Semporna kerana telah bangkit dari tidur yang lena dan kini mempunyai semangat kental untuk mempamerkan bakat menera di atas pentas.

Kepada penganjur sekitar malaysian,sudi sudikanlah menjemput mereka menyertai gigs atau sebarang pertunjukkan pentas yang mana mereka amat perlukan pendedahan kepada masyarakat sekeliling akan karya mereka.caranya senang sahaja,anda boleh ke FAN PAGES mereka iaitu http://www.facebook.com/MemoryOfNatache dan cuba berinteraksi dengan mereka.

Teruskan menyokong band band tempatan Malaysia kerana...KALAU BUKAN KITA,SIAPA LAGI...

p/s :: harap-harap korang dapat kejar cita-cita korang k.. Love u guys

MANA JAMBATAN SEMPORNA

: luahan hati banyak penduduk di semporna, sabah ::

~firstly, ini bukan nak tuduh sesape
just nak luahkan hati jer dari rakyat semporna~

banyak sebenarnya mereka2 yag tidak puas hati
terutama cuba baca facebook ni
just click ===> AKU ANAK SEMPORNA

dan baca dalam page ini juga

dan ini
===> KLIK

dan untuk pembacaan sedikit luahan mereka

bukan nak berdrama atau bertikam lidah
cuma nak cari kemana janji2 mereka
janji siapa? tepuk dada tanya IMAN

kalau nak lagi bukti
seperti dalam akhbar UTUSAN MALAYSIA ONLINE

bukan nak bersandiwara cuma nak bertanya
dimana janji-janji yang dilontarkan suatu masa dahulu..?

kita tengok jak la
jambatana PULAU PINANG sudah ada dua
dan skrg dalam pembinaan
sedikit gambar dari seorang kawan



betapa meriahnya mereka
dalam membina jambatan kedua
NAMUN
satu jambatan yang dijanjikan di SEMPoRNA masih belum ada

entah nak salahkan siapa...

p/s :: bukan ada unsur POLITIK, saya anak semporna, hanya inginkan kebenaran


SILAP WANITA

:: 10 sebab yang dapat dirungkai ::

Kesilapan Perempuan tentang Aurat dan Tudungnya.

Sebenarnya ini adalah perkongsian dari buku ustaz Zaharuddin Abd Rahman yang bertajuk Untukmu Wanita terbitan Galeri Ilmu Sdn Bhd.

1) Kesilapan Pertama – Bagi Mereka Aurat itu hanya memakai tudung sahaja. – itu yang banyak terjadi atas bertutup bawah terdedah, sendat dan seksa.

2) Kesilapan Kedua – Bertudung tetapi berkemeja T lengan pendek. – Ada yang bukan lengan sahaja pendek bajunya pun pendek. Bertudung tetapi pusat ternganga.. camna eak?

3) Kesilapan KetigaBertudung tetapi kain baju kebarungnya terbelah tinggi. – Ada yang sampai ke atas peha, seksa.. seksa…

4) Kesilapan KeempatBertudung tetapi bajunya sendat, sempit, dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda’ – Banyak sangat yang macam ni.. mana-mana pun ada.. apa cerita?

5) Kesilapan KelimaBertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya – Maaf cakap, tapi stail macam ini nampak banyak masa perhimpunan politik atau kempen pilihanraya.

6) Kesilapan KeenamBertudung tetapi hanya dipakai dipejabat sahaja. Tidak disekitar rumah, pasaraya dan sebagainya. – Satu nak tanya.. Tuhan dia siapa?

7) Kesilapan KetujuhBertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah bahagian dada daripada bertutup. – Ada juga yang bertudung sampai paras telingan sahaja..

8.) Kesilapan KelapanBertudung, tetapi tudungnya amat nipis boleh dilihat sanggul, leher , tengkuk dan dadanya. – Sesetengah selebriti ada yang pakai macam ini. Emm.. tak perlu sebutlah..

9) Kesilapan KesembilanBertudung tetapi menaiki motosikal sambil menayang betis sepanjang jalan. – Ada yang bukan sekadar betis malah terus dinaikkan sampai kepeha.. adeh..

10 ) Kesilapan Kesepuluh – ….

ehsan dari www.zaharuddin.net

Mana yang kesepuluh? Aku galakkan para wanita membeli buku Ustaz Zaharuddin ini kerana penjelasan di dalamnya lebih mantap dan lebih memahamkan. Ada banyak persoalan selain isu tudung ini. Anda tidak akan menyesal dengan RM 21 yang anda akan laburkan untuk buku Untukmu Wanita ini.

Allah SWT Berfirman :

“…hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai kedadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir…” (An-Nur : Ayat 31)


dipetik ===> BLOG


p/s :: banyak lagi sebenarnya, cuma kita perlu berkongsi dan nasihat menasihati

Awak Sebagai Seorang Wanit di SISI ALLAH

:: sedar dan tidak sedar ::


Pakaian itu mesti-lah menutup aurat , sebagaimana yang di-kehendaki syrari'at Islam

[ tetapi kita iaitu kaum hawa , lebih ikut trend kan sekarang ? ]

Tudung kepala, hendak-lah di-labuhkan sehingga ke-paras bawah dada . Bersarung kaki / berstokin untuk menutup aurat bahagian kaki

[ tapi kalau kain atau seluar yang dipakai , dah labuh ! tak perlu kita pakai sarung kaki sebab ianya dah tertutup melainkan kain atau seluar tu atas buku lali , ianya akan nampak ! ]

Pakaian tidak terlalu nipis, ketat dan sempit [ pakaian kaum hawa sekarang kebanyakkan nya nipis , ketat & sempit l macam baju adik 10 tahun yang kita pergi pinjam ]

Warna pakaian suram atau gelap seperti kelabu, hitam, biru tua, hijau tua . Tidak boleh

berwarna-warni, berbunga-bunga menarik dan tabarruj [ berkenaan warna , kenalah pandai suai kan dengan keadaan sebab trend sekarang warna nya amat pelbagai ]

Pakaian tidak di-kenakan wangi-wangian , kecuali ketika bersama suami di-rumah [ kaum hawa sekarang suka mencuba macam-macam wangian jadi kalau nak kenakan dibadan , janganlah sampai tarik perhatian kaum adam untuk tengok kita ]

Tidak berhias-hias, bermake-up, bergincu bibir ketika keluar rumah, kecuali bersama suami di rumah. Juga tidak bergelang-jurai emas, ketika keluar rumah semacam hendak menunjuk-nunjuk [ kalau kita tengok hawa sekarang , makeup dah jadi 1 keperluan ! kadang-kadang , hawa tu jadi mangsa makeup sebab terlalu ingin kelihatan cantik bila keluar ]

Pakaian tidak menyerupai kaum lelaki ataupun wanita kafir / musyrik [ kita boleh nilai sendiri dengan trend pakaian sekarang ]

Jika keluar berjalan jangan-lah memakai kasut bertumit, sehingga berberbunyi keletok-keletok yang boleh mengganggu ketenteraman kaum lelaki [ kita tengok kat mall , dah l nilai & jangan mengata ye ! takut kita kutuk orang tu , kita sendiri atau adik perempuan , kak atau sedara kita yang perempuan ada buat ]

Jika berjalan , jangan di-lenggang-lenggokkan badan serta gaya berjalan yang juga boleh mengganggu ketenteraman kaum lelaki [ tapi perempuan akan buat jugak kan untuk tarik perhatian lelaki ? ]



p/s :: bukan susah tapi ia tidaklah mudah... selamat beramal

Tuesday, January 17, 2012

SALAH SATU SEBAB :: MENGAPA SAYA ADA mY D5100...NIKON

::: sudah lama ku impikan... alhamdulillah dapat juga ::

firstLy sebab ni...


dan saya memang suka kumpul gambar banyak2...

~mY first camera~
Kodak rm599 beli masa first sem kat UUM


~just copy from akak GOOGLE~

second... baru beli bulan 11 ari tu..
kat uum juga :: sem 5 sudah
rm2300


syukur alhamdulillah rezeki ALLAH...
selama ni simpan duit elaun PALAPES dapat juga beli
walaupun lambat sebeb sem lepas akak pinjam duit rm1500
so, mampu beli sem ni jer la..
syukur rezeki mu ya ALLAh...

p/s :: so meaningfull ~why i have a camera~.. love to take picure..seriusLy...new hobby

EKONOMI yang memeningkan kepalaku :: tidak faham

:: kenapa la aku jumpa paper ni taw ::


sebab, budak Degre pengurusan awam UUM wajib amek
3 paper ekonomi ::
1) ekonomi dalam pengurusan awam I
2) ekonomi dalam pengurusan awam II
3) international Political economy [IPE] (politik ekonomi a/bangsa)

mak ai... satu dah lepas... B+ jer...
walaupun masa STPM dapat c+
alhamdulillah
tunggu naseb untuk 2 paper tu lagi...
IPE dah lepas beberapa hari lepas (13hb Jan)
esok paper seterusnya (17Hb JAn) eko II


apapun, sambil2 membaca nak juga jari ni menaip
apa lagi blogging la luk
selamat berexam untuk esok hari guys...
wish me luck...

p/s :: supayalah dapat jawab dengan tenang esok..soalan esei kot 4 soalan esei panjang

Konsert Hijrah Jelajah SABAH bersama IMAM MUDA NAZRUL :: SEMPORNA

:: Konsert Hijrah Di Sabah bersama Imam Muda NazruL ::

~selepas tawau, kini di semporna~

bergambar bersama hadirin yang turun memeriahkan majlis
di masjid besar Semporna, Sabah

~turut hadir.. Tun Hj. Sakaran Dandai ~

~info daripada bernama dipetik dari ===>FBTAWAU ~

saja nak berkongsi,
sangat minat dengan ustaz Nazrul walaupun tidak follow sangat Imam Muda II
tapi saya minat dia
hari tu 29Disember datang UUM
sempena solat hajat Perdana...
ada pada Entry sebelum ini


p/s :: melepas nak tengok dia datang semporna, takper janji sudah puas jumpa d UUM kan...?

Monday, January 16, 2012

DISEBALIK KALIMAH BISMILLAHIRAHMANNIRAHIM

:: Kisah Berkat di sebalik Membaca Bismillahirrahmanirrahim... ::


ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya.

Suaminya berkata sambil mengejak, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah." Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya.

Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu." Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan." Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim."

Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja.

p/s :: sama-sama kita amalkan,
dengan nama ALLAH yang maha pemuraah lagi maha mengasihani

Sunday, January 15, 2012

SAHABAT, KAWAN DAN TEMAN

:: buat mereka yang mengisi kekosongan hidupku ::

hanya kamu dan untuk kamu...
sayang korng semua.

p/s :: sayangku pada diriku ibarat sayagku pada teman-temanku

Saturday, January 14, 2012

Lepok..mainan masa kecik2

:: banyak nama lain juga, tapi kami tetap panggil lepok2 ::


kalau orang tawau/bugis terutama
akan panggil ni benda dengan nama LEPOK...
tapi bezanya bagi orang melayu/semenanjung akan panggil "CapLong"
dalam bahasa inggeris plak "Chaplong- bambbo pump gun"...




The 'ball' of wet newspaper stuffed into the barrel

The firing shaft is used to push the wet newspaper pallet to the end of the shooting barrel

With the second ‘bullet’ in place, I am ready to fire.

The faster the shaft is pushed into the barrel, the further the bullet will shoot.

cara buat, main dan guna
sendiri maw ingat..sudah dikasi tengok tu diatas gambar2nya...
apapun, ni antara mainan2 yg selalu kami main masa kecik2
sangat2 best walau sakit
paling best kalau kena pelurunya yang diletakkan lada atau lada hitam...
memang paling la..

bahan2...
1) bambu yang ada ruang kecik/rongga ditengah2...
2) batang tu buat sendiri guna bambu lain, pandai2 la bentukkan bulat
3) pelurunya, sama ada surat khabar atau kotak telur dan dibasahkan

main la trus...
cara-cara main...:
1) basahkan surat khabar / kotak telur
2) amek la ikut sukatan sendiri agak2 boleh muat dan tidak memudaratkan bambu
3) masukkan dalam bambu dan cucuk perlahan2... kemudian agak2 la bagi dia ngam2
3) tekan kuat2 kalau rasa sudah boleh di pam... trus bunyi letupan tu..
4) lagi laju di cucuk lagi kuat tekanan angin dan peluru tu trus terbang keluar

p/s :: rindu dengan genk2 masa kecik2 main benda ni

Thursday, January 12, 2012

AL-QUR'AN andai bisa berkata

:: saya pown jarang sudah pegang, jahilnya saya.. masya ALLAH ::


Andai al-quran bisa berkata2, ia akn berkata:
Waktu engkau masih kanak-kanak...kau laksana kawan sejatiku..Dengan wudhu', Aku kau sentuh dalam keadaan suci, Aku kau pegang..Aku, kau junjung dan kau pelajari..

Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari..Setelah selesai engkau menciumku mesra. Sekarang engkau telah dewasa...Nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku...Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah...??

Menurutmu, mungkin Aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji...Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali, sehingga engkau lupa di mana..Aku tersimpan...

Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pengisi stormu...Kadang kala Aku dijadikan 'mas kahwin' agar engkau dianggap bertaqwa...Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan..Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan..

Dahulu...pagi-pagi, Surah- surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman. Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....Sekarang...seawal pagi sambil minum kopi...engkau baca surat khabar..

Dahulu..Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia. Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla, engkau abaikan dan engkau lupakan... Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa membaca pembuka Surah-surahku (Bismillah)..Bismillahirrahmanirrahim..

Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi. Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah S.WT yang terdapat di dalam keretamu. Sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu..Mengasyikkan.. Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja. Di Komputermu pun kau putar muzik 'favorite'mu...Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.....

E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan..Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu. Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupakanku..Bila malam tiba, engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan Televisyen..Menonton siaran televisyen..
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk..Hanya sekadar membaca berita murahan dan gambar sampah..

Waktu pun cepat berlalu...Aku semakin kusam dalam laci-laci mu..Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama..Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali..Itupun hanya beberapa lembar dariku..Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu..Engkaupun kini merangkak-rangkak ketika membacaku..Atau waktu kematian saudara atau taulanmu..

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba..Engkau akan diperiksa oleh para Malaikat suruhan-Nya..Apakah Televisyen, radio, hiburan atau komputer dapat menolong kamu?Yang pasti ayat-ayat Allah S.W.T yang ada padaku menolong mu..Itu janji Tuhanmu, Allah S.W.T..

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...Setiap saat berlalu...Dan akhirnya...kubur yang setia menunggumu....Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu..

p/s :: hiasi diri, hiasi peribadi k....

Wednesday, January 11, 2012

Presiden Iran ke Venezuela

:: lawatan rasmi ke Venezuela ::


bersama Presiden Venezuela, Hugo Chavez
Istana Presiden Miraflores di Caracas, Venezuela.
atas lawatan rasmi la tu
atas isu ATOM + NUKLEAR kedua-dua negara
bacaan lanjut ===> berita harian

Ahmadinejad adalah tokoh pemimpin ISLAM yang wajar dicontohi

p/s :: bangga dengan kepimpinan beliau

ADmin LAw punya PASAL

:: demi exam, aku sanggup tidak tido ::


rupa sebenar buku LAW dalam english kot
kalau kami guna di UUM ni biasa2 jak
buku B.M la, kami idak seterer dak2 LAW...

Nature Scope Administrative Law

banyak la bab maw dibaca...
walaupun 5 bab jak
tapi kes... fullamak... mantap... kering jak otak tidak ooo
apa yang saya baca tadi pagi sampai skrg subuh 11hb Jan 2012 jam 5.20pagi
1) Tribunal Pentadbiran
2) Keadilan Asasi
3) kuasa Budi Bicara
4) Remedi (mendapat hak semula yg terjejas)
5) Ombudsman (pembela/wakil)

banyaknya kes... malas nak salin
doaka jer la aku dapat jawab exam pagi jam 9 nanti
today 11hb Jan 2012, jam 9-12.00 exam ADMIN LAW kat T.E UUM
doakan erk

p/s :: biar hitam mata jangan jak dapat C- kan? hehheheeee

Tuesday, January 10, 2012

CERITA 2 :: BAyi

:: siapa malaikat kita di BUMI ::


Baca dan hayati kisah di bawah ini. Fahami mesej yang cuba disampaikan. Dan paling penting, amalkan ilmu yang anda dapat.

Adalah dikisahkan….pada ketika seorang bayi akan dilahirkan ke dunia nyata.

Bayi itu bertanya kepada Tuhan : “Para malaikat di sini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup di sana? Saya begitu kecil dan lemah.”
Tuhan menjawab: “Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Dia akan menjaga dan mengasihimu dengan sepenuh hatinya.”

Bayi bertanya lagi: “Tetapi disini, didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa…Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia.”
Tuhan menjawab: “Malaikat mu nanti akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia di sana”

Bayi bertanya lagi: “Bagaimana mungkin saya dapat memahami orang-orang bercakap dengan saya sedangkan saya tidak memahami bahasa mereka?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar. Dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara untuk berkata-kata.”

Bayi bertanya lagi: “Apakah yang boleh saya lakukan ketika saya ingin berbicara kepadaMu?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa dan bermunajat kepadaKu.”

Bayi bertanya lagi:”Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya nanti?”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu lah yang akan melindungimu, walaupun mungkin jiwa dan raga terpaksa dikorbankannya.’

Bayi bertanya lagi: “Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak lagi dapat melihatMu lagi.”
Tuhan menjawab: “Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku dan akan mengajarkan bagaimana kamu nanti akan kembali juga kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu.”

Pada saat itu, Syurga begitu tenang dan hening sehingga suara dari Bumi dapat jelas kedengaran.

Dan sang bayi bertanya perlahan : “Tuhan, jika saya terpaksa pergi sekarang ini, bolehkah Kamu khabarkan kepadaku nama malaikat yang Kamu maksudkan itu?”
Tuhan menjawab: “Kamu akan memanggil malaikatmu itu sebagai “IBU”. Maka ingatlah, sentiasa kamu berkasih sayang dengannya dan menghargai setiap pengorbanan ibu mu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa. Dialah satu-satunya harta mu yang tiada galang gantinya, dunia mahupun akhirat. ”

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak mu yang sedang membesar. Sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu. Sucikanlah 4 perkara dengan 4 perkara :


Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Robb mu
Dosa-dosa mu yang lalu dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu

p/s:: sayangiLah ibu , kerna Syurga dibawah telapak kaki Ibumu

Monday, January 9, 2012

Baucer buku 1 Malaysia @ UUM [9/1/2012]

:: penyerahan Baucer Buku bah ::


perlu diingatkan daripada KPT sendiri
tarikh sah laku adalah seperti yang tertera k...
pemberian kat uum simple2 jer
takder perasmian apa segala
sebab bulan exam kan.. so tak guna nak buat perasmian apa2
buang duit, tenaga dan karan jak


tengok ni, siap kena rasmi2 lagi
meriahlah mereka
kitaorang berperang dengan exam jak sini


ni rupa baucer kat dalam tenet aku jumpa///
yang asli ada kat bawah ni...

dari UUM punya...

untuk pengetahuan..
sebarang pertanyaan mengenai bauceer ni sila la rujuk laman ni k
klik sini ===> KPT

saya sangka dak2 masuk IPT jak dapat
rupanya budak2 tgktn 6 pown dapat
untunglah jadi pra-U kan
macam kami dulu2 tiada la macam ni
apapown, gunalah untuk kebaikkan... selamat berbelanja...

p/s :: hanya kedai2 terpilih jer boleh guna, bukan semua

Saturday, January 7, 2012

KAKIKU macam MUMIA sudah

:: bukan kena simen, just balut jak "::

bukan patah atau apa,
just sakit dan kebas terasa ngilu plak
ndak taw la, semalam masa ambil exam
jam 8.30-11.00 malam
punyaLah sejuk tu dewan Mas...
macam di gunung jak aku rasa amek exam

~sekadar gambar dari akak GOOGLE~

bila tengah asyik2 menjawab
kedua-dua betis menjadi kejang dan tidak selesa plak maw menjawab
balik jak bilik. trus tido
tapi ndak dapat tidur sebenarnya
kaki lain jak terasa
seksa plak ... esok pagi plak ada paper gi jam 9pg...

inilah pemandangan dalam dewan itu..
dan meja saya betul2 barisan paling belakang ni
dan paling tgh2 ni.. yg anda nampak skrg meja pertama....
situlah aku exam paper first 6hb Jan 2012 untuk sem 5

tapi, bikin sakit ati juga
orang sudah habis
aku baru maw mula 1 paper
keciwa tapi ndak pa teruskan jak La

p/s :: maw2 sihat sudah ni kaki, tapi paha pown ikut2 krem plak

Kenapa kita cenderung untuk membahagi kepada dua?

:: macam sudah jadi kebiasaan ::

perasan tak bila kita makan or nak kongsi makanan?
ataupun sesuatu yang kita sedang guna or apa2 lah
bila orang nak, kita kena bagi
maksudnya, kita bagi dan bahagikan kepada 2

contohnya, kalau kita makan roti or biskut or apa2 jer
bila orang minta, kita akan bagi sama sepotong or sedikit
selain makanan, minuman juga camtu


macam gambar diatas, kita akan cenderung untk membagai kepada dua
satu untuk kita satu untuk dia
kan..kan..kan...?


saje, takde entry yang best
just nak buat cerita camni jer la...
mood:: lapar sebenarnya

tapi kekadang terfikir juga
kenapa kita tercenderung untuk membahagi dua
kalau ada orang nak...

p/s :: sedekah itu pahala...

Friday, January 6, 2012

EXAM ku SEM ni...

:: sem 5 sudah bah... ::


6 Jan 2012 :: Hubungan Manusia Dalam Pentadbiran
7 jan 2012 :: kepimpinana dalam Pengurusan Awam
8 Jan 2012 :: Pembangunan Organisasi
11 Jan 2012 :: Undang-undang Pentadbiran
13 Jan 2012 :: International Political Economy
17 Jan 2012 :: Ekonomi dalam Pengurusan Awam II

~itu jadual aku~
sebenarnya UUM lama sudah start sejak tahun lepas lagi...
31 Disember 2011 lagi hinggalah 19 jan 2012
banyaknya aku buang masa, hari ni baru maw rushing
sapa suruh tido, fb, tido, fb jak kerjaku kan

ndak pa, daripada kebosanan kan?

apapun, doakan kejayaanku dan rakan-rakanku... insya ALLAH AMIN...

p/s :: lepas exam annual camp... aku memang belum2 bersedia...


Thursday, January 5, 2012

JAHIT KASUT RM12

:: mak aiii... sangat-sangat MAHAL ::


mak aiii, bukan la tak bersyukur atau berkira sangat
cuba kita buat perbandingan
SEMPORNA dan CHANGLUN mana jauh beza
sama jak pekan kecik
cuma aku kecewa sikit jak la
pasai pa harga jahit kasut tak sama?

CHANGLUN RM12 VS SEMPORNA RM3


kalau nak berkira sangat pown dengan benang
berapa jak la harganya dengan panjang benang yg digunakan
mak aiii, kenapa sudah aku marah petang2 ni
hadoi...astagfirullahalazim..


naseb baek kerja pakcik tu murni
sapat juga aku pakai kasut sukan aku semula
syukur2 daripada beli baru rm55
lagi dasyat kan
apa yang pasti lepas ni aku tak nak jahit kasut kat sana
baek aku jahit kat semporna jak
tapi tetap aku tidak puas hati...

p/s :: lain kali jahit kasut sendiri la lagi bagus... jimat kos

Wednesday, January 4, 2012

ISLAM DAN GANJIL

:: Beruntunglah Orang-Orang Yang Ganjil ::

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda yang bermaksud:“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” [Hadith Muslim no. 145]

Beruntunglah manusia yang asing di akhir zaman. Terasing kerana Islam yang digenggam.Zaman berganti zaman, Islam asing (gharib) kali kedua, hati-hati jenih fikrahnya menjadi ghuraba’. Golongan ini sedikit sekali kerana golongan ini sering mendapat tapisan demi tapisan dari Ilahi sehingga yang tinggal hanyalah orang-orang yang benar-benar ikhlas denganNya.Pernahkah anda berasa sunyi dan terasing kerana memilih untuk berpegang dengan Islam?

Ketika ramai orang di sekeliling kita mula menonjolkan aurat masing-masing, tudung disingkat-singkatkan, baju semakin nipis, seluar semakin ketat, kain semakin sendat, fesyen moden semakin dahsyat, tetapi anda masih mengekalkan cara pemakaian Islam yang sebenar. Anda disinis, ditertawa, diperlekehkan. Pernahkah?

Ketika ramai kawan-kawan menjerumuskan diri dalam cinta duniawi, ber’couple’ sana sini dengan perempuan atau lelaki, bergelak dan bermesra dengan teman sehati, menonton wayang bersama pasangan sendiri, bergayut di telefon sehingga lewat malam tanpa arah tujuan, bermanja-manjaan, tetapi anda masih berpegang dengan pendirian al-Quran dan as-Sunnah. Anda Pelihara Mukadimah Zina. Anda dipulau, dikutuk, dijadikan bahan umpatan, digelak tawa bersama teman. Pernahkah anda lalui semua ni?

Tatkala orang semakin menerima cara hidup yang membelakangkan agama, mendedahkan aurat, bergelumang dengan maksiat, sebagai aras tanda mengukur kemodenan diri, tiba-tiba anda yang membungkus tubuh dengan pakaian yang menyembunyikan anggota yang bersangkutan dengan harga diri, pernahkah anda dicemuh kerana memilih untuk tidak berfesyen seperti manusia yang ramai hari ini?

Saat zina dan arak berleluasa, rasuah dan riba’ bermaharajalela, pergaulan bebas semakin melata, tapi anda masih lagi teguh dengan keimanan terhadap Allah. Anda dicaci, dihina, diherdik. Pernahkah anda punya pengalaman sebegini??Jika PERNAH, maka berbahagialah!

Jika anda pernah berasa asing, ganjil, pelik, ditertawa, disinis, disindir, atau diperlekeh kerana mempertahankan kehidupan yang berprinsip seperti itu, terimalah khabar gembira yang disampaikan oleh Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

CERITA 1 :: POLIGAMI

:: memang terbaek la cerita ni ::



Izinkan Abang Nikah Sorang Lagi…

“Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi,” Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika.Mungkin terkedu.Dia menghela nafas panjang.Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.

Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang.Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur.Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya.

Kini, anak-anak kian beranjak remaja dan kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin, lalu pengabisannya dia kembali kepada suaminya.Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah.

Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

“Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga,” sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

“Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis,” masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah.Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat.Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak.Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

“Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu,” Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran.Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

“Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?” pelik benar permintaan isterinya.

Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju.Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur.Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga.

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu.Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

“Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang,” terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau. “Kak Aliyah yang minta,” masih lembut dia memujuk Qis.

“Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?” “Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!” terkejut Asraf Mukmin.

“Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham,” Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua.Heh, ini Qistina lah, jangan haraplah jika nak membuli aku.. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu.Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah.Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra.

Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di Masjid Putra.Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid dan kemudiannya menghadiri majlis kuliah agama.Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya.

Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan.Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji.Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu.

Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah.Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit.. tit… sms menjengah masuk ke kantung inbox handfon. “Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik untuk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat Kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang.”Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.


Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang…Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina.Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1.Dengan ukuran badan, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa orang lain. Aliyah sayangkan Abang…

2.Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka.Aliyah sayangkan Abang…

3.Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung… Aliyah sayangkan Abang…

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abang lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak.Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina.

Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang… Aliyah sayangkan Abang…Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah… Aliyah sayangkan Abang.

Tetapi, jika abang merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk abang.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran abang, roti canai.. air tangan Aliyah.


Salam sayang, Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.

Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi kegemarannya. Dia tersenyum!
Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya

p/s :: fikir guna otak, bukan guna nafsu semata-mata