Monday, August 13, 2012

OLIMPIK 2012

~ Medal... kutipan akhir 13 Ogos 2012 ~

Menutup tirainya sejak 27 julai sehingga 12 ogos...
banyak kisah suka duka yang dirasai dan dapat kita lihat...
Juara Dunia... sudah menjadi impian dan keinginan setiap atlit yang bertanding...

Kutipan akhir...

Top 5... dan MALAYSIA berada di tangga ke 63 berkongsi tempat dengan negara INDONESIA dan negara2 lain dengan memilik 1 perak dan 1 gangsa
satu pencapaian yang patut dibanggakan disebabkan untuk kesekian kalinya, malaysia membawa pulang 2 pingat pada temasya Olimpik pada kali ini berbanding sebelumnya

p/s :: Syabas kepada kontinjen negara bagi edisi LONDON 2012 pada kali ini.. TAHNIAH

Majlis berbuka Puasa Kg. Lihak-Lihak

~ Majlis Berbuka Puasa, Solat hajat dan Program Komuniti daerah ~

Belum sempat nak buang penat yang ada, ditambah lagi dengan program seterusnya... di Kg.Lihak-Lihak, Semporna... sebuah kawasan kampung yang sangat jauh dari Pekan Semporna.. seyesLy

Ingatkan kena ikut jalan lama, iaitu jalan dari kampung Tanjung Kapor, Bugaya...
Last2, kena ikut jalan ke Kunak untuk ikut jalan darat ke kampung tersebut...
tidaklah jauh sangat, tapi boleh tahan juga lah... kita orang naik van Penerangan... janji ada aircond...

seriusly, aku first time datang kampung ini...
Sangat2 jauh dan ketinggalan sedikit berbanding kehidupan di pekan apatah lagi bandar...
tapi, aku suka kawasan kampung ni... biar jauh dari pekan tapi tetap tenang dan nyaman...

seterusnya, program kami iaitu bersama-sama PIBG sekolah dan pelajar2 tahun 6 yang bakal menduduki peperiksaan UPSR pada tahun ini yang akan bermula selepas seminggu hari raya nanti.
 majlis bermula dengan ucapan daripada pegawai penerangan semporna, diikuti dengan ucapand daripada guru besar sekolah, ceramah tazkirah, penyampaian wang raya kepada anak-anak yatim, majlis berbuka, sola maghrib dan isyak berjemaah, solat hajat dan di akhiri dengan solat tarawih...

Guru-guru yang sporting dan pelajar-pelajar yang happening.. Jon ronda gambar2...


~Bas kesayangan, teda bas ni.. memang tidak sampai la dalam ni kampung ~ 


~Masjid Rahmani, Kg. Lihak-Lihak, Semporna, Sabah~


~S.K Lihak-Lihak, Semporna, Sabah ~


~Kawasan sekitar masjid... abru beberapa hari jak digunakan... masjid baru di kampung ni ~


~ Tiang elektrik... motif aku post... bukan apa bah... 2 hari dah bekalan elektrik terputus, sepanjang program pun, terpaksa menggunakan generator untuk dapatkan sumber elektrik... ~


~Guru Besar Hjh Sabtiah Hj Lakim, Sk Lahak-Lihak ~


~ Pegawai Penerangan Daerah Semporna, En Marisa Gabut ~


~ Wakil JHEAINS Semporna, selaku penceramah ~


~Sebilangan Pelaajr tahun 6 SK Lihak-Lihak, Semporna. ~


~ kemeriahan berbuka puasa bersama PIBG dan pelajar2 tahun 6 ~


~ ni bahagian tempat perempuan... masih belum ramai yang sampai ~


~ sebilangan ahli majlis, malu-malu maw ambil gambar ~


~ jom serbu mee goreng itu... meriah2 ~


~ moreh... selepas solat tarawih sempat lagi makan... kenyang2 ~

p/s :: maw lagi datang di kampung ni nanti, insya ALLAH ada masa... best bah

Singgah Tarawih 2012 :~ Pejabat Penerangan Daerah Semporna

~ Antara program awaL daLam sidang PraktikaL ~

Ingatkan, pada awal2 praktikal sangat bosan dan seperti kawan2 yang lain alami...
sebenarnya tidak, rezeki aku dan memang pilihan aku untuk memilih penerangan sebagai tempat praktikal disebabkan bidang tugas dan kerja yang dijalankan adalah kegemaran dan memang peveret saya.

memang pada awal2, adalah kebosanan tetapi yang bestnya di pejabat ni, dapat juga online dan melayan pelanggan2 yang datang untuk bertanya dan meminta bahan2 penerbitan seperti poster YDPA, PM dan bahan2 bacaan lain.
kekok tu memang la ada, tapi lama2 kejap jak bah dalam beberapa jam hilang sudah
kena pandai kawal diri dan persekitaran.

apapun, antara aktiviti awal yang saya ikut iaitu Program Singgah Tarawih 2012 :~ Pejabat Penerangan Daerah Semporna yang diadakan di kg. Ungkaraya Semporna.
majlis yang diadakan adalah meliputi ucapan daripada Pegawai Penerangan daerah dan juga pengisian ceramah tazkirah oleh Ustaz Borhan daripada JHEAINS Semporna.

Sambil-sambil, majlis berbuka puasa, solat maghrib, isyak dan Solat tarawih juga diadakan secara berjemaah...

Gambar-gambar sepanajng Program... :~



~Kawasan masjid dan kereta pejabat ~


~Sebagai MC maJlis~


~ Ucapan daripada pegawai penerangan daerah Semporna ~


~Ceramah Tazkirah daripada Ustaz Borhan, JHEAINS Semporna~


~ Penduduk Kampung ~


~ Orang kuat majlis, ketuan kampung en.Shardi, dan staf2 penerangan semporna ~

p/s :: biar penat janji pengalaman tu yang susah maw dapat lagi selepas2 ini... 

First day Melapor diri untuk Praktikal

~ Seminggu aku praktikal di sini ~

Alhamdulillah, dapat juga aku melapor diri di pejabat daerah Semporna pada 6 ogos hari tu.
Ingatkan banyak benda nak dibuat dan sangat2 risau dan takut apa yang akan berlaku pada hari tersebut.
Bila masuk jak dalam pejabat, ada 4 orang staff yang sudah berada di dalam pejabat tetapi, penyelia ataupun pegawai penerangan yang bertugas sebagai penyelia saya masih belum sampai... ada tugas luar (di Tawau)...

Sebelah petangnya, selepas jam 2 petang barulah pegawai tersebut datang dan saya terus melapor diri.
permulaan memang sangat2 merisaukan... alhamdulillah semuanya berjalan lancar...
dan paling best... penyelia a.k.a Boss aku sangat2 sporting...

Saya akan menghabiskan 4 bulan bersama-sama staf da pegawai penerangan Semporna.
Mudah-mudahan, ikatan dan hubungan yang dibina sebagai satu pasukan, dapat membimbing dan memberikan pengalaman dan pembelajaran yang cukup bermakna kepada saya... LOVE PENERANGAN

 peJabat Penerangan Daerah Semporna...

p/s :: Semoga di Bulan yang mulia ini, sama-sama kita mendapat keberkatan dan hidayah daripada ALLAH S.W.T, Insya ALLAH


Thursday, August 9, 2012

GOLONGAN YANG DIMURKA OLEH ALLAH S.W.T

:: RAHSIA YANG MESTI ANDA TAHU. ::
 
RAHSIA YANG MESTI ANDA TAHU.

SIAPAKAH SEBENARNYA : MUSTAPHA KAMAL ATTATURK !!!

Lepas BACA tolong SHARE , ramai lagi yang belum mengetahui perkara ini.

Antara syarat yang dikenakan oleh Mustapha Kamal Attaturk
(bekas PM Turki) :-

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi(sesuai dengan kehendak barat).
3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.
4. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden."
5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
8. Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.
10. Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
16. Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
18. Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan > tinggal?" oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

Kematian Kamal Atartuk Yang Menyeksakan

Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya ialah :

1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasa gatal-gatal seluruh badan.
2. Sakit jantung.
3. Penyakit darah tinggi.
4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam.
Pembantu-pembantunya juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.
Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang. Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjerit sehingga seluruh istana mendengar jeritan itu.

Oleh kerana tidak tahan mendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang! Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam dan akhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau.Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya.
Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya).

Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15 tahun sehingga tahun 1953). Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar. Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk telah mengatakan bahawa jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk!

Sunday, August 5, 2012

PERAK UNTUK MALAYSIA

~ KaLah idak apa, janji kalah Di FInaL ~


dalam twitter


kat tv1 tadi... sedih oooo
bebanan berat yang dipikul oleh Datuk Lee Cong Wei..
papau, tahniah Datuk... hasil prestasi cemerlang yang ditunjukkan...
kalah bukan bererti GAGAL...


muka Datuk LCW masih kelihatan sedih
aku nampak bah dalam tv1 tadi...
tidak apa, rezeki sudah dapat PERAK...


saat datuk LCW nak nanges, aku juga macam maw nanges ooo
masa kat Beijing, biasa2 jak...
tapi dekat LONDON ni... banyak kenangan dan air mata yang mengalir
termasuk perasaan dan air mata LCW...


kenangan yang akan disimpan sampai bila2...
kejuaraan 4 tahun sekali
SILVER MEDAL... Lee Chong Wei from MALAYSIA...
better then Bronze kan...
papun... TAHNIAH DATUK...

p/s :: jangan la mengutuk, bagus kalau kamu mampu masuk OLIMPIK... peace






Saturday, August 4, 2012

TauLiah dan BoLong (PSSTUDM)

~ bahagianya rasa di hati ~


banner/banting/buku/kad jemputan/slide utama masa Pentauliahan Di Raja ke-31

kenapa bahagia...
sebab aku dapat jumpa semua skod2 PALAPES seluruh malaysia
iya, seluruh malaysia dari kelantan ke sabah

16 IPTA yang terlibat
1) UM
2) UKM
3) UPM
4) USM
5) UiTM
6) UUM
7) UTM
8) UTHM
9) UMS
10) UNIMAS
11) UNIMAP
12) UPSI
13) UMT
14) UPNM
15)USIM
16) UIAM (paling junior bagi intake 31)

dengar2.. tahun ni UIAM baru ada batch pertama Army dan tahun depan akan ada batch pertama Airforce UMP... terbaekLah...

:: gambar-gambar sekitar PentauLiahan ::


~ni kamiurang... Airforce IPTA... UUM,USM,UiTM,UMS-KAL,UNIMAS,UIAM~


~sebahagian daripada kami~


~ 25/26... sorang missing ~


~ barisan JL ~


~ itu kami, masa ni La paling best tidur... namu, leher yang menderita ~



~itu aku... ~


~ PALAPES UUM ~


~ Dinner Airforce... tapi aku dah baLik... tiada duit bah maw beli tket~



~ For the conlusion... puas selepas 3 tahun dalam training... AlhamduLiLLAh...~

p/s :: banyak lagi gambar2... line lambat so malas sudah maw upload...
tidak banyak yang dikongsi, melalui gambar.. anda nilai lah sendiri