Awak Sebagai Seorang Wanit di SISI ALLAH

:: sedar dan tidak sedar ::


Pakaian itu mesti-lah menutup aurat , sebagaimana yang di-kehendaki syrari'at Islam

[ tetapi kita iaitu kaum hawa , lebih ikut trend kan sekarang ? ]

Tudung kepala, hendak-lah di-labuhkan sehingga ke-paras bawah dada . Bersarung kaki / berstokin untuk menutup aurat bahagian kaki

[ tapi kalau kain atau seluar yang dipakai , dah labuh ! tak perlu kita pakai sarung kaki sebab ianya dah tertutup melainkan kain atau seluar tu atas buku lali , ianya akan nampak ! ]

Pakaian tidak terlalu nipis, ketat dan sempit [ pakaian kaum hawa sekarang kebanyakkan nya nipis , ketat & sempit l macam baju adik 10 tahun yang kita pergi pinjam ]

Warna pakaian suram atau gelap seperti kelabu, hitam, biru tua, hijau tua . Tidak boleh

berwarna-warni, berbunga-bunga menarik dan tabarruj [ berkenaan warna , kenalah pandai suai kan dengan keadaan sebab trend sekarang warna nya amat pelbagai ]

Pakaian tidak di-kenakan wangi-wangian , kecuali ketika bersama suami di-rumah [ kaum hawa sekarang suka mencuba macam-macam wangian jadi kalau nak kenakan dibadan , janganlah sampai tarik perhatian kaum adam untuk tengok kita ]

Tidak berhias-hias, bermake-up, bergincu bibir ketika keluar rumah, kecuali bersama suami di rumah. Juga tidak bergelang-jurai emas, ketika keluar rumah semacam hendak menunjuk-nunjuk [ kalau kita tengok hawa sekarang , makeup dah jadi 1 keperluan ! kadang-kadang , hawa tu jadi mangsa makeup sebab terlalu ingin kelihatan cantik bila keluar ]

Pakaian tidak menyerupai kaum lelaki ataupun wanita kafir / musyrik [ kita boleh nilai sendiri dengan trend pakaian sekarang ]

Jika keluar berjalan jangan-lah memakai kasut bertumit, sehingga berberbunyi keletok-keletok yang boleh mengganggu ketenteraman kaum lelaki [ kita tengok kat mall , dah l nilai & jangan mengata ye ! takut kita kutuk orang tu , kita sendiri atau adik perempuan , kak atau sedara kita yang perempuan ada buat ]

Jika berjalan , jangan di-lenggang-lenggokkan badan serta gaya berjalan yang juga boleh mengganggu ketenteraman kaum lelaki [ tapi perempuan akan buat jugak kan untuk tarik perhatian lelaki ? ]



p/s :: bukan susah tapi ia tidaklah mudah... selamat beramal

Comments

Popular posts from this blog

~puLau-Pulau Di Semporna, SABAH~

Pejabat Taman-Taman Sabah- Taman Marin Tun Sakaran dan Taman Marin Sipadan Semporna (Sabah Parks)

Kem Pemilihan Pertukaran Belia Antarabangsa Kementerian Belia dan Sukan Malaysia 2015