MATA BUTA

:: jom kongsi-kongsi ::


ADA sebuah cerita di mana ada seorang manusia yang teramat sedih di atas kehilangan matanya...

Dia : Ya Allah mengapa semua ini terjadi pada ku ? apa kah dosa ku?

soalnya sendiri...
tiba-tiba lalu seorang lelaki buta dan terdengar luahannya....

Orang buta : siapakan itu?apakah yang terjadi pada mu ?
Dia : aku sudah hilang penglihatanku akibat kemalangan,Allah kejam terhadap ku..
Orang Buta : oh begitu,jadi kau tidak nampak aku disebelahmu?
Dia : mengapakah engkau berkata begitu,aku tahu aku tidak dapat melihat sampai hati mu menghinaku..
Orang Buta : maaf aku juga tidak dapat melihatmu..
Dia : maksud mu ?
Orang Buta : aku juga sepertimu namun sejak lahir Allah telah mengambil nikmat penglihatanku..
Dia : lalu bagaimana kehidupan mu?
Orang Buta : Alhamdulilah aku berasa baik malah lebih baik dari orang yang dapat melihat..
Dia : maksud mu?
Orang Buta : kalau dirimu baru buta sekarang namun aku sudah lama..tahukah apa nikmat disebalik kehilangan penglihatan ini?
Dia : apa die?
Orang Buta : kau terlepas daripada zina mata..dan ketahuilah Allah tidak memandang mata zahirmu tapi Allah memandang mata hatimu..ramai sahaja manusia yang celik mata zahirnya namun mata hatinya buta..terlalu banyak nikmat yang mereka lihat dan semakin lalailah mereka dengan nikmat itu..biarlah kita ini buta mata tapi tidak buta mata hati..kerana buta hati lebih teruk dan rugi dari buta mata..dan ketahuilah apa yang berlaku pada dirimu pasti ada hikmah yang terbaik dan sesungguhnya ia adalah perkara yang terbaik untuk dirimu..
Dia : mm..insyaAllah aku akan terus mencuba..

♥ RAMAI MANUSIA YANG BUTA HATI NYA dari mereka YANG BUTA MATANYA...

p/s :: pandai-pandai la jaga mata dan nikmat ALLAH

Ulasan

Catatan Popular