Ketam ooo Ketam (mY peveret Eva)

:: untunglah balik cuti ari tu dapat makan Ketam... thanks fb@nash Chiek ) ::


~ no wonder La Sabah... The Land beLow the Wind ~


~ 2 kilo only for rm12 jak... sekilo maknanya rm 6 jer... dulu rm5... sekarng susah nak cari ketam murh dah... tapi tetap syukur sebab lebih murah berbanding di tempat2 lain... dan lebih penting... lebih fresh dan isinya sedap ~


~makan camni je sedap daripada nak masak2 sambal or kari... tapi terpulang la kan ikut selera~

cara mudah nak masak ketam...
just guna kuali, minyak, dapur gas dan ketam
senang jak

firstLy...
letak kuali atas dapur dan hidupkan api

second...
masukkan sedikit minyak dan masukkan ketam kat dalam kuali dan tutup

third...
pastikan ketam tu dah benar2 masak dan kulit dah bertukar dari biru or hijau ke warna oren/jingga...
jangan sampai minyak tu kering plak, letak minyak lebih sikit

bila masak, hidang dan makan... nyummy...

ni cara masak paling mudah sekali...
dapat rasa isi ketam yang fresh dan banyak
petua masakan orang kampung... hehehee
mudah dan senang dan jimat.... rasa tetap sama

p/s :: jom La datang semporna.... kat kg. gelam-gelam bayak ketam dan murah lagi fresh...
(mem "promote" lagi bah Semporna, Sabah)

Comments

Popular posts from this blog

~puLau-Pulau Di Semporna, SABAH~

Pejabat Taman-Taman Sabah- Taman Marin Tun Sakaran dan Taman Marin Sipadan Semporna (Sabah Parks)

Kem Pemilihan Pertukaran Belia Antarabangsa Kementerian Belia dan Sukan Malaysia 2015