layak Ka ko Bergelar Y.B or Pemimpin

~Kisah sedih di petang Isnin~

begini ceritanya... petang ni saya bersemangat sangat nak mohon sponsor dengan Y.B (salah sorang Y.B kat Semporna)... adalah... tak baik nak sebut nama(aib taw)...

biasalah, kalau bukan pemimpin nak jumpa siapa lagi kan, aku punya program ni pown untuk budak-budak sekolah juga... untuk mereka yang memerlukan juga... petang tu, aku telefon la.. begini dialog kami :


saya : Assalamualaikum Datuk ******...
Datuk : Waalaikumsalam, yer saya... ni siapa?
saya : saya Fazlan Thomas MPP UUM, saya bekas pelajar SMK Datuk Panglima Abdullah. so, kami nak informkan yang kami akan buat program kat SMK Abdullah II pada 1-3 Julai 2011.
DAtuk : Heeeeemmmmm.... yer
Saya : so, saya nak tanya dengan Datuk, boleh tak kami minta Sponsor atau bantuan bagi pihak Datuk untuk Program kami. Program ni khas dari UUM kepada pelajar2 STPM dan SPM di daerah Semporna. so?
Datuk : Saya tak boleh bagi Sponsor sebab itu bukan bahagian aku.....
Saya : Tak Datuk, saya bukan melibatkan POLITIK..saya hanya nak pihak datuk sponsor demi kebajikan rakyat terutama pelajar-pelajar sekolah. kita nak sumbangan ikhlas jer.. tiada unsur2 politik ker apa...
Datuk : Teeeeeettttttttttttttttttttt..teeetttttttt...

Persoalannya disini...
  1. dia sebagai seorang Y.B dan sebagai seorang pemimpin, layakkah dia cakap begitu demi kebajikan bersama
  2. Patutkah dia matikan telefon padahal saya yang telefon bukan dia punya telefon...
  3. Betulkah tindakan dia sebagai "Yang Lebih Berpengalaman" untuk berbuat sedemikian
  4. dan, perlu ka mengira kedudukan dan kawasan pentadbiran hanya disebabkan kawasan tersebut bukan dibawah dia (DUN SENALLANG SMK ABDULLAH II, SEMPORNA)
demi ALLAH, kalau lah aku berpeluang dan ada peluang untuk bertanding... memang ndak lama... bukan banyak sangat pown nak minta... cukup untuk kebajikan dan kegunaan pelajar2 sekolah di Semporna juga, anak jati dan rakyat semporna juga, korang kan sama, dibawah BUMBUNG UMNO (BN), kenapa nak "BERKIRA" untuk kawasan2 korang... kita sama2 anak SEMPORNA juga, KENAPALAH menteliti MASYARAKAT kita macam nie... tolonglah berubah kepada something yang lebih baik... Sakit hati....

p/s :: kepada kengkawan yang nak buat program or nak datang Semporna, pandai2 lah layan segelintir Y.B bahagian semporna erk, bukan nak buruk-burukkan... tapi kenyataan aku sebagai ANAK SEMPORNA... sangat banyak KARENAH BIROKRSI..bila la baru nak berakhir ni...?

Comments

Popular posts from this blog

~puLau-Pulau Di Semporna, SABAH~

KILAU makanan tradisi SABAH

Pejabat Taman-Taman Sabah- Taman Marin Tun Sakaran dan Taman Marin Sipadan Semporna (Sabah Parks)