AKu dan CELAK...

:: Celak itu SUNNAH RASULULLAH ::


~lamanya ndak nampak ni celak~


~ni La celak paling sesuai kalau maw guna~

*murah dan senang
*jimat kos dan masa
*simple but berkualiti
*terang, jelas dan puas hati


~dulu2 memang arr RM2.00, sekarang naik dah RM2.50 sudah~

kalau ikutkan cerita, sudah lama aku guna ni produk...
dulu-dulu masa form 3, terbiasa dengan dunia TABLIGH2 ni...
banyak yang saya belajar mengenai AGAMA dan SUNNAH
salah satunya adalah pemakaian CELAK

walhal, pernah kes masa form 3
saya sendiri PENGAWAS sekolah tetapi melanggar disiplin
sebabnya, aku guan celak p sekolah...
ada kau kesah?
dah namanya SUNNAH, aku teruskan
walaupun mendapat tentangan daripada guru2 terutama guru disiplin,
sampai sekarang aku masih berani guna
kecuali dalam PALAPES...
lepas latihan aku pakai...

oleh kerana susah nak jumpa kat kEDAH,
aku terpaksa tahan la nafsu nak guna,
sebab teda di sini aku nampak
tunggu jak la balik semporna baru dapat beli di FANIKA...
murah jak... RM2.50 daripada maw guna MAYBELINE or SIMPLYSITI tu...
mahal Kot, tak terang gitu

~KEBAIKKAN BER"CILAK"

1) Rasulullah S.A.W bersabda daripada Ibnu Wajah r.a "Hendaklah kamu memakai celak mata, kerana dapat menerangkan (menyihatkan) mata dan menyuburkan bulu mata -
(At-Tibbun NAbawi)
2) menghilangakn penyakit mata (insya ALLAH niat kerana ALLAH)
3) mencantikkan mata dan menyinarkan pandangan mata

HUKUM :: HARUS bagi lelaki dan perempuan dan ia merupakan perhiasan bagi Rasulullah s.a.w sepertimana hadith Tarmizi dan Ibn Abbas r.a yang bermaksud:

"Adalah pada Nabi S.A.W suatu celak yang digunakan oleh baginda 3 kali waktu tiap kali memakainya." dan

dalah hadith lain ada menyebut
" siapa yang memakai celak maka hendaklah dipakai 3 kali".

suka diingatkan bahawa, perempuan adalah haram untuk menggunakan alat solekan seperti make up, gincu dan lain-lain kerana ia boleh menimbulkan fitnah dan lain2 perkara buruk kepada lelaki...
Oleh itu, berhias kerana Suami adalah diharuskan.

CORETAN :: MSF

video mengenai pemakaian celak bagi lelaki...


nak BUKTI... TENGOK NI ===> VIDEO

p/s :: sama-samalah kita mengamalkan SUNNAH RASULULLAH S.A.W

Comments

Popular posts from this blog

~puLau-Pulau Di Semporna, SABAH~

Pejabat Taman-Taman Sabah- Taman Marin Tun Sakaran dan Taman Marin Sipadan Semporna (Sabah Parks)

Kem Pemilihan Pertukaran Belia Antarabangsa Kementerian Belia dan Sukan Malaysia 2015